Whitney
    När man studerar på Universitetet bor man där? Bor man gratis eller måste man betala? Om man bor där bor man ensam eller delar man rum?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Whitney!

    Det är inte gratis att bo i ett Studentboende och priserna varierar - från 1600 kr/månad upp till 3000 kr/månad (cirka) - beroende på vilken stad man bor i och hur stort rum man får. Att man får rum på ett studentboende är inte en självklarhet, tyvärr. Man får ställa sig i kö och hoppas på tur.

    Många studenter ordnar boende helt på egen hand: bor hos släkt, vänner eller hur lägenheter eller rum på skolorten. Det finns också exempel på att studenter bor på vandrarhem (en sort billigare hotell) under första veckorna, innan de hittar ngt.annat.

    Det har också förekommit att bostadslösa studenter slog tältläger i parken vid Lunds Universitet i protest mot att de inte hade någonstans att bo.

    Att man får utbildningsplats på en viss högskola/universitet betyder inte att någon ordnar boende åt dig. Det är två helt separata saker (eller nästan helt separata, för att man ej har rätt att ställa sig i kö till studentboende om man inte är student).

    Oftast bor det en student per ett litet rum (ca 12 kv.meter) och har man tur, finns det även dusch på rummet - i ett studentboende.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA