Caroline
    Hej, jag går i tvåan på och har börjat fundera på vad jag vill göra efter gymnasiet Jag går teknikprogrammet med inriktning design och produktutveckling. Jag älskar att röra på mig och hjälper gärna till i trädgården så fort jag får chansen. Därför har jag nu börjat fundera på om jag kanske vill jobba med något som har med trädgård att göra. Märkte snabbt att de mer fysika jobben som vanligt ger mindre betalt. Därför har jag fastnat för yrket Landskapsarkitekt.
    Fråga 1: Kommer det passa mig?
    Fråga 2: Borde jag välja något mer fysiskt ämne eller vore det slöseri med mina betyg? Har/kommer ändå läsa matte 3c (kanske 4) fysik1, kemi1, cad1+2, design 1+2 och flera andra kurser.
    Fråga 3: Vilka kurser bör jag välja som individuellt val?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,
    om yrket Landskapsarkitekt var god se - Framtid.se/yrke/landskapsarkitekt

    och vad gäller utbildning så gäller följande: Landskapsarkitektprogrammet går ut på 5 års heltidsstudier och finns inom SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet). Kika gärna även på utb.egna sidor slu.se/landskapsarkitekt-alnarp och slu.se/landskapsarkitekt-uppsala
    Behörighet som krävs:
    förutom grundläggande som alltid krävs till alla svenska högskoleutbildningar och som du får genom att du tar ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, krävs även godkända betyg i följande kurser - Matematik 3b alternativt Matematik 3c
    - Naturkunskap 2 (alternativt i alla av de följande kurserna: Biologi 1, Fysik 1a och Kemi 1)
    - Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
    Du läser på TE och det ingår inte biologi som ett obligatoriskt ämne, därför kan jag råda dig läsa Biologi 1. Det spelar ingen roll om du läser den kursen som individuellt val eller inom en annan kategori - huvudsaken är att du får godkänt betyg i den.
    I annat fall måste du få godkänt betyg i Naturkunskap 2 och jag tvivlar på att du får ta in Nk2 i ditt exam.bevis från Teknikprogrammet.

    För meritpoängen kan du läsa engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt matematik 4 och högre mattekurser (detta pga du är intresserad av utbildning som kräver matte 3 och du kommer därför få meritpoäng från matte 4 och uppåt...). Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng men de höjer meritvärdet och hjälper på så sätt komma in på svenska högskoleutbildningar.