Josh
    Hej! Just nu ser min skolsituation lite knepig ut. Jag känner att jag har väldigt svårt för skolan och speciellt eftersom jag inte har valt ett program som passade mig riktigt. Fast jag även bytt program 3 gånger och började först på yrkesprogram. Jag går nu på Samhäll-beteende och det är faktigt ganska intressant nu men väldigt svårt. Dessutom har jag inga planer för att fortsätta till Högskolan. Vill bara få ut ett examen och helst jobba med något praktiskt bara. I skolan just nu känns det som att jag inte kommer något vart. Jag slutade 2:an det här året men det verkar som jag måste gå om för att klara gymnasiearbetet på två år. Klarade inget ut av kurserna från inriktningen beteende, fortfarande F på Naturkunskap 1 och Svenska 2 samt Samhällskunskap 2. Klarade mig precis med ett E för Matte 1b efter två år (likaså Historia) kursen och vågar inte ens tänka på Matte 2b. Det enda jag gjorde förra läsåret var att koncentrera mig på skolan och det tagit väldigt mycket tid från annat t.ex körkort och arbete. Vill inte alls börja om igen och hade helst veljat gå 3:an och få gymnasiebevis. Jag har tänkt mycket på folkhögskolan men vet inte mycket om det. Jag vet om att man inte bör göra de kurser man redan har gjort. Så jag undrar vad som krävs för att få ut examen där och om man gå något praktiskt något som motsvarar yrkesprogram från gymnasiet. Där jag INTE bör plugga Svenska 3, Engelska 7, Matte 2, Filosofi 8 och så vidare. Isåfall tror jag att det skulle ta mindre tid eftersom jag är klar med typ alla 1:ans kurser och då mer fokus på praktiskt.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Josh,
    det finns väldigt många Olika "praktiska yrken" och det är stor skillnad på vilken utbildning som krävs för att jobba som Sotare >>, eller som Elektriker >>, eller som Fordonsmekaniker >> eller som Lastbilsförare >>.

    Inom vilket område /vilket yrke/ vill du jobba praktiskt? Vet man det, är det lättare att ge råd ang. vilken utbildning som du behöver skaffa dig.

    Ang. Folkhögskolestudier
    Kika gärna på studier/folkhogskola. Det finns 155 folkhögskolor i Sverige. Oftast söker man under våren för att, i fall man blir antagen, börja i augusti. Det finns Allmänna linjer (motsvarande högskoleförberedande gymnasieprogram; det tar mellan 1 och 3 år att uppnå omdöme om Grundläggande behörighet för högskolestudier) och diverse olika kurser (korta och långa) - på vissa av dem lär man sig olika yrken, som ex. Personlig assistent; Tolk (bl a Döv-blind-tolk eller Syntolk); och så finns det en Eftergymnasial utbildning till Fritidsledare >>.

    Komvux
    om du fyller 20 år under 2019, kan du börja läsa på komvux (ex. på en Yrkesutbildning inom komvux) tidigast från 1 juli 2019; du kan söka till komvux yrkesutbildningar under våren 2019. Har du då mindre utbildning i bagaget, är du högre prioriterad på Komvux. Konstigt nog, är det fördelaktigt att inte ha fått Examensbevis eller Studiebevis - om man vill komma på en yrkesutbildning på Komvux (detta för att komvux måste, enligt Vuxenutbildningsförordningen, prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund").

    Mina förslag:
    - fundera på vilket praktiskt yrke du helst vill jobba inom;
    - försök få jobb som ligger så nära det yrket inom vilket du vill jobba i framtiden, som möjligt; sök sedan till komvux yrkesutbildningar under våren 2019 (du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd);
    - du kan också under kommande läsåret fortsätta läsa på gymnasiet så gott du kan; uppnår du inte kraven för Examensbevis eller Studiebevis, har du lättare att komma in på komvux sen...
    - det går också få ett praktiskt jobb utan någon avslutad gymnasial utbildning... har man körkort, är flexibel, serviceinriktad och arbetsvillig - kan det gå att få jobb.

    Sammanfattning:
    om du är säker på att du inte vill söka till högskola, finns det inte någon större anledning att fortsätta kämpa på ett högskoleförberedande gymnasieprogram; det är fördelaktigare för dig att försöka få jobb (vilket jobb som helst) och söka till komvux-yrkesutbildningar under våren 2019 för att kunna börja läsa i augusti 2019 (komvux yrkesutbildningar är av olika längd; ex. kan man utbilda sig till kock på 42 veckor; till undersköterska - från 52 veckor till 60 veckor; till truckförare - på 3 veckor).

    • :

      Tack för ditt svar Daniel! Jag vet inte exakt vad jag vill jobba med men har tänkt mycket på truckförare, arbeta i lager eller lås montör. Jag fyllde 19 i början av den här månaden och med tanke på att skolan börjar om mindre än en månad så vet jag inte om jag ska fortsätta att gå eftersom jag ändå börjar 2:an igen. Vill helst kunna få examensbevis. Det var liksom anledningen varför jag började på gymnasiet och gått två år där. Jag vet att det går att få jobb utan examen men många skulle föredra att man ändå har ett examen. Så jag undrar hur jag får ett examen om det går på komvux. Vet inte heller hur långt tid det skulle ta på folkhögskolan.

    • Anna : Truckförar-bevis kan man få på en dag /det finns intensiva kurser som ex. Arbetsförmedlingen kan köpa för arbetssökande/. Låssmed - är en yrkesutbildning på gymnasial nivå som inom ungdomsgymnasiet kan finnas inom Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk.
    • Anna : Kommed du med Examensbevis till Komvux och vill få en truck-kurs, eller utbildning till Låssmed - så får du ingen. Detta för att Komvux måste prioritera ge platser för personer med kort utbildning.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du har rätt att arbetsgivare - många ggr - prioriterar sökande med Examensbevis, men då måste Examensbeviset vara från "rätt gymnasieprogram". Söker man jobb som undersköterska, eller som låssmed eller som truckförare - då är det inte examensbevis från samhällsvet.programmet som arbetsgivare, i första hand, är "ute efter"....
    Söker man jobb som truckförare, ska man kunna köra truck /ha truck-körkort/. Om man Både har truck-körkort Och även examensbevis /från ett valfritt program/ är det ännu bättre, men truck-körkort är viktigare än examensbeviset... för man måste ju veta Hur man kör truck! om man ska jobba som truck-förare.
    Om du till hösten 2018 börjar åk2 ... kan du försöka lära dig så mycket du kan men under våren 2019 söka till komvux yrkesutbildningar (om du vill jobba inom ngt. praktiskt yrke).

    Det finns ett antal "praktiska yrken" man kan jobba inom med examensbevis från ett högskoleförberedande program, ex. allt-i-allo; kemtvättare; administratör; brevbärare; telefonförsäljare; campingsplatsföreståndare; hemmafixare; städare; men det är ofta rätt så svårt att få jobb då konkurrensen om jobben är stor. Eftersom nästan "vem som helst" kan få sådana jobb, spelar KONTAKTER, personlighet och tur stor roll.
    Som avgångselev från gymnasiet, kommer du att konkurrera om de jobben mot många olika kategorier; bl a mot personer som har flerårig arbetslivserfarenhet inom de jobben och goda referenser från sina tidigare arbetsplatser; mot personer som har rätt till ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen (olika sorters bidrag som arbetsgivare får för att anställa långtidsarbetslösa, nyanlända, personer med funktionsnedsättning m.fl). det är billigare för arbetsgivare att anställa personer som har rätt till bidrag därför att arbetsgivaren betalar i så fall endast en del av lönen... Om du ska göra anspråk på "hela lönen"/ej har rätt till bidrag/ är du dyrare att anställa - då måste du vara väldigt-väldigt mycket "bättre" och konkurrera med det utmärkta kvalité i det du utför på en arbetsplats.
    Det som underlättar att få jobb är: personliga kontakter inom rätt bransch; goda referenser från sina tidigare arbets- och praktikplatser; körkort; att man kan flera olika språk /förutom svenska och engelska/; att man är flexibel - kan flytta till en ort där jobbet finns; att man är beredd att ta korta anställningar och jobba på deltid samt ställa upp med kort varsel (behovsanställning).

    Hej igen, svarar nu på din kommentar/fråga: om man kan ta yrkes-examen från komvux.
    Ja, på komvux kan man ta ut examensbevis - Högskoleförberedande examen ELLER Yrkesexamen. Utbud av kurser på komvux är mer begränsad (oftast) än inom ungdomsgymnasiet och man kan därför inte ta "vilket som helst yrkesexamen"... i alla fall får man se vad komvux i din kommun kan erbjuda. Det är i den kommunen där du är folkbokförd den dagen du söker kurser på komvux, som du ska planera mot examensbevis.
    Planering mot examensbevis på komvux gör man tillsammans med SYV på komvux. Då tittar man på vilka kurser som godkända betyg finns redan + vad komvux kan erbjuda (det är ju lärarbrist + komvux har begränsade ekonomiska resurser... de flesta komvux erbjuder yrkesutbildningar till Undersköterska + en eller ett par andra yrkesutbildningar, ex. till Fordonsmekaniker, som nu-för-tiden är ett yrke, där det finns stora personalbehov inom).
    Har man sedan innan betyg i idrott och hälsa 1, "förlorar" man det betyget; detta pga den kursen får inte längre tas in i examensbevis från Komvux. För övrigt, finns det ett antal olika krav (på omfattning och på innehåll) - för att uppnå examensbevis.
    Det är minst 2400 betygsatta poäng (bortsett från idrott och hälsa 1); Gymnasiearbete måste ingå med Godkänt betyg och temat för GA måste stämma överens med den Yrkesinriktningen man har i sitt examensbevis. Minst 400 poäng kurser inom Programgemensamma ämnen (karakteristiska för just det yrkesprogram) måste ingå med Godkända betyg.
    För övrigt, kan man ha max 150 F-poäng, dvs icke-godkända poäng, men det är inte i vilka kurser som helst; ex. matematik 1, svenska 1 och engelska 5 måste man tvunget ha godkända betyg i.

    Det är svårt att nämna precis alla de olika krav + rektor på komvux kan i vissa fall fatta beslut om att göra Undantag; därför är det bäst att göra planering med SYV på komvux.

    • :

      Okey Tack! Men hur mycket påverkar det att inte ha någon examen. Det kanske inte någon big deal som truckförare men i andra yrken kan det vara en annan sak eller har jag fel? Det är väll svårare att ta sig in i arbetsmarknaden utan gymnasiekompetens.

    • Anna : Det beror alldeles på... Ska man söka jobb som Bussförare är det absolut viktigaste att ha buss-korkört. Om det kommer personer med mycket hög utbildning men utan buss-körkort, kan de inte få det jobbet. Samma med Elektriker, där El-behörighet godkänt krävs och examensbevis från samhällsvetenskapsprogrammet hjälper inte till här, över huvudet taget (snarare tvärtom - för att man ej kommer in på Komvux yrkesutbildningar då man anses vara för hög utbildad och hänvisas till att "söka jobb", men kan man inget yrke är det mycket svårt att få jobb med endast gymnasiekompetens). Kika också gärna på https://www.framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken
    • : Okey tack för info! Kan man även ta examen från komvux? Och isåfall kan man gå något mer likt ett yrkesprogram
    • Anna :

      ja, man kan ta Yrkesexamen från komvux. Jag har nu utökat mitt tidigare svar ÄNNU EN GÅNG, och där svarar jag mer utförligt ang. yrkesexamen från komvux.

    Läs alla kommentarer