Sara
    Hej! Har en väldigt deprimerande period i skolan just nu. Det är nämligen så att jag överväger att byta linje. I skrivande stund går jag den naturvetenskapliga linjen på en av Sveriges mest anrika skolor. Anledningen till att jag funderar på att byta beror på att jag underskattade själva natur-linjen, hade verkligen ingen aning om att den skulle vara så krävande och svår. Dessutom kände jag otroligt mycket press från mina föräldrar, som jag nu i efterhand förstått att de ''levde ut sina drömmar i mig''.

    Jag själv är en väldigt målmedveten, envis men samtidigt otroligt extrovert person. Har dock ingen aning om vad jag vill arbeta med när jag blir äldre, men jag vill iallafall jobba med människor, ett jobb där kommunikation är viktigt. Jag har det mycket lätt för mig i skolan, har verkligen inte svårt att lära mig saker. Det som intresserar mig mest är dock SO-ämnena, jag anser att det tilltalar mig betydligt mer än NO-ämnena. Men den främsta anledningen till att jag valde natur var på grund av dess bredd. Man kan verkligen bli otroligt mycket och eftersom jag inte vet vad jag vill bli tänkte jag (då) att natur var det bästa alternativet i och med att det är så pass brett.

    Efter att ha gått cirka 1 år på den naturvetenskapliga linjen inser jag nu, hur jobbigt det egentligen är. Mitt mål är att nå över 20.0 i merit och jag vet att jag kan uppnå det! Men jag tror verkligen att jag skulle få ännu högre meritpoäng ifall jag gick sam, för som sagt de ämnena tilltalar mig betydligt mer. Samtidigt känner jag mig också väldigt osäker då jag inte vet vad jag vill bli! Det känns som att natur ger en bättre grund att stå på inför vuxenlivet, samtidigt som sam ger högre meritpoäng än natur, vilket givetvis är oerhört viktigt inför kommande studier. Att gå natur kan dessvärre leda till att jag inte kommer in på de högskolor/universitet jag vill gå på, samtidigt som sam ger en större möjlighet till att lyckas, då det inte är lika fordrande att få höga betyg. Vad borde jag göra i den här situationen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Utifrån din fråga förstår jag att du har funderat mycket och noga har övervägt dina alternativ inför framtida studier och yrkesval.

    - Skulle du kunna tänka dig gå om åk1, dvs söka om till gymnasiet på nytt?

    Om svar på min fråga (ovan) är Ja, då är det bråttom att lägga in ditt val i systemet (beroende på vilket län du bor i, kanske det redan är för sent, men i Stockholms län är det 16 maj som är sista dagen i omvalsperioden);

    om svar är Nej, att du inte vill gå om åk1, då behöver du undersöka frågan om någon skola har plats på Samhällsvetenskapsprogrammet i åk2 (till hösten). Då byta program är inte en rättighet, och du är beroende av att det finns ledig plats och att rektor på den mottagande skolan säger ja tll byte, kan det inte garanteras att du ska få byta till Samhällsvetenskapsprogrammet, åk2... och om det blir så att du inte kan byta, återstår det alternativet att välja inriktning "samhälle" på Naturvetenskapsprogrammet (och i så fall behöver du inte läsa så många naturämnen, utan ska läsa fler SO-ämnen).

    Det finns inga nackdelar i att söka om till åk1 och i att fråga på olika gymnasieskolor om de har plats i "kommande" åk2 på SA. Du har alltid rätt att fortsätta på din nuvarande utbildning, även om du söker många andra alternativ. Du kan alltid tacka Nej till en ny plats och stanna på din nuvarande utbildning.

    Därför tycker jag du kan söka till andra alternativ och i fall du blir erbjuden plats på Samhällsvetenskapsprogrammet i åk1 eller i åk2, då blir det allvar, då måste du bestämma om du byter eller inte. Just nu har du bara plats på din nuvarande utbildning och utan att du söker andra alternativ, kan du endast välja inriktning på NA, natur eller samhälle (och detta bara i fall din skola erbjuder båda inriktningar). Om din skola erbjuder bara en inriktning, har du val i fråga om Programfördjupande kurser och kurser inom Individuellt val, där du kan satsa på att välja Samhällsämnena i så stor utsträckning som möjligt (i stället för Naturämnena).

    Jag hoppas mitt någonting i mitt svar blir till någon sort hjälp för dig!

    Återkom gärna med svar på mina frågor, så ska jag försöka hjälpa dig med råd, tips mm.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Angående få höga betyg... om man får Kunskaper i olika ämnen (oavsett betyg), kan man konkurrera om plats på högskola/universitet med resultatet av Högskoleprovet>> och så kan man också göra Prövningar>> och höja betyg (för att om man har flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller och räknas in i ditt jämförelsetal och meritvärde och ger dig högre konkurrenskraft).

    • : Tack så hemskt mycket för svaret! Det är så att jag helst av allt inte skulle vilja gå om, då jag har skaffat mig en otroligt bra umgängeskrets på skolan. Visserligen övervägen fördelarna generellt sett nästan nackdelarna med att gå om en årskurs, men tyvärr inte för min del. Då återstår fortfarande vissa frågor, om jag byter till sam, vad kommer hända med mina betyg? Och är det verkligen värt att byta från natur till sam, trots att natur är så pass mycket bredare? Har jag inte mer användning av mina kunskaper i framtiden om jag går natur /Mvh Sara
    • Julia : Det är inte alls säkert att du KAN byta till SA. Det låter som att du inte vill byta skola, fråga på din egen skola om du kan byta till SA. Du kanske får svar att du inte kan byta till SA och då är "problemet löst" :) - då stannar du på NA. Du behåller dina betyg, om du byter program. Rektor på SA kommer troligtvis behöva fatta beslut om Individuellt anpassat program - och ditt examensbevis kommer skilja sig något från resten av klassen.
    • Julia : Skulle några kurser "fattas" för en utbildning som du senare vill läsa - kan du studera på komvux eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret