micaela
    Som sagt så funderar jag på att gå estet-musik. Förut så var jag inne på samhäll, men om jag har förstått det rätt så är estet- musik och samhäll ungefär lika brett ? Jag älskar verkligen att hålla på med musik, och tror att estet skulle bli en bra linje eftersom att jag samtidigt får göra det som jag tycker är kul, men ändå få högskoleförberedande studier. Men när jag pratar med mina kompisar på skolan så säger dem till mig att det är en utav de sämsta linjerna som man kan gå, och att det är svårt att få jobb och komma in på högskola.. Är det verkligen så ? för estet är väll ändå så att man får en ganska bra grund ? Enligt mig så tycker jag att man borde fokusera på det som man tycker är kul nu. Och sedan när man kommer på vad man vill bli är det väll bara att plugga till det ifall poängen inte räcker till ? eller har jag fel ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tycker du verkar tänka väldigt rätt! Det är sant att många av estetinriktningarna är tuffa branscher och just därför är Estet fiffig eftersom den ändå ger en bra och bred grund till högskola för att plugga annat. Komplettera med Matte 2b så breddar du den ännu mer.

    Högskolan tar inte in sökande via bedömning av program man gått - bara via dina kursbetyg och såklart även i ibland krav på olika kurser. Därför bör man gå ett program där man känner motivation och lust eftersom man då oftast presterar bra i kurserna och får bra betyg. Och visst kan du komplettera mycket efter du gått gymnasiet om du vill byta bana. /Lena, Syv