Linda
    Hej!

    Jag går för närvarande i åk 1 gymnasiet. Problemet är att jag kom två månader sent in på grund av att jag varit utomlands och detta har påverkat mina betyg hårt och försämrat chanser att komma in på utbildningarna jag är intresserad av (antagningspoängen ligger vid 20 ) och jag känner mig väldigt osäker på vad som är smartast att göra. Jag har bestämt mig för att fortsätta detta året, men vad borde jag göra sedan? Ska jag söka om till åk 1 igen och gå om året? Jag har pratat med kommunen och de säger att det är fullt möjligt att göra så. Men och andra sidan, borde jag fortsätta till åk 2 och sedan köra på komvux i värsta fall och satsa på högskoleprovet? Om jag lyckas få bra på HP så är det ju ganska dumt att då gå om åk 1 och slösa bort ett år? Behöver verkligen råd om vad som är bäst att göra i denna situation!

    Uppskattar hjälp!

    Mvh,

    Linda

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!

    Vilket program läser du? Du kan uppge inriktning också.

    Högt resultat på högskoleprovet hänger ihop med goda kunskaper som i så fall också borde speglar sig i dina betyg. Det är extremt sällan som man har högt resultat på HP om man inte har höga betyg samtidigt.

    Om du missade hela 2 månader, är det mycket du har missat. Kommer du att ha godkända betyg i alla kurser som läses under å k 1?

    En bra lösning, än så länge i alla fall, är att du söker till åk1 och ser om du kommer in. Du fortsätter samtidigt att gå klart och få så höga betyg du kan i åk1 nu. Sedan ser du om du fick plats i åk1.

    I fall du får plats i åk1 kan du bestämma då (det är tidigast kring midsommar som du får besked om det).
    Skulle det vara så att du inte kommer in i åk1 till nästa år, har du inget val och måste fortsätta på din nuvarande utbildning eller så kan du välja att ta en ev platserna på ett annat gymnasieprogram, där det står lediga platser.

    Det blir, hur som helst, en senare fråga.

    Så tänker jag kring din situation.
    Du får hemskt gärna återkomma och berätta lite mer, bl a svara på mina frågor, då har jag möjlighet att - förhoppningsvis - ge dig ett mer anpassat svar.

    Önskar dig lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack så hemskt mycket för svar, det uppskattas mycket! :) Jag går i det naturvetenskapliga programmet med inriktning natur. Trots förseningen har jag klarat mig ganska bra, jag har godkänt i alla ämnen och än så länge verkar ingenting ligga lägre än C nivå, utan ligger utspritt på A-C, men tyvärr räcker det inte till tex tandläkarprogrammet som jag är intresserad av. Jag är ganska säker på att jag kommer in om jag söker till åk 1 igen, jag har pratat med olika gymnasieskolor och de har berättat att detta inte är något problem. Jag vill helst inte behöva gå om åk 1 men om det är den bästa vägen så gör jag förstås så. Tror du det blir svårare att komma in genom komvux om jag väljer att komplettera där istället? Jag har inte provat på HP än, så tyvärr vet jag inte vilken nivå jag ligger på där, men om jag lyckas få bra poäng på det skulle det verkligen vara ett bortkastat år att gå om åk 1. Om jag skulle fortsätta till åk 3 men sedan vilja gå om åk 1, skulle det ens vara möjligt? Tack så väldigt mycket för hjälp! //Linda