Sara
    Hej! Jag går i nian och jag drömmer om att kunna skriva mycket i framtiden. Jag vill skriva i mitt yrke och det jag siktar på är journalistyrket! Därför vill jag läsa någonting med media på gymnasiet, men jag vet inte om jag borde gå Estet Media eller Samhäll Media?

    Moderna språk skippar jag gärna och jag älskar att måla så jag har väldigt gärna bild, men för framtida yrkesval/högskola, är det bättre om jag läser Samhäll Media då? Vad är egentligen den stora skillnaden?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sara,
    du vill i framtiden bli journalist och valet för dig inför gymnasiet står mellan Samhällsvetenskapligt program (inriktning Medier, Information och kommunikation) och Estetiska Programmet (inriktning Estetik och media).
    Det är många kurser som är exakt samma som man läser på de två utbildningar, men en kurs som heter "Journalistik, reklam & information 1", 100 poäng, läses bara på SA (och inte på ES) - inom inriktningen, men den kursen kan man välja läsa på Estetiska programmet /om skolan kan erbjuda den/.
    Vill man vara säker på att läsa den kursen, bör man välja SA.

    Fler skillnader mellan SA och ES är:
    på SA läser man Matematik 1b och 2b
    på ES läser man Matematik 1b;

    På SA läser man Historia 1b
    på ES läser man Historia 1b och 2b-kultur;

    På SA måste man läsa två kurser i Moderna språk, 200 p. men det behöver man inte göra på ES.
    Du kan själv jämföra programplaner på SA och ES, se på länkarna:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf

    Om du inte vill läsa Moderna språk, kanske Estetiska programmet passar dig bättre.
    Du skulle kunna fråga på de skolorna som erbjuder det programmet med den passande för dig inriktningen - om de kommer att ge möjlighet att läsa en eller två kurser: Journalistik, reklam & information 1 och 2 - inom programfördjupningen eller inom individuellt val. Med tanke på att du vill bli journalist, är det kanske intressant för dig att läsa åtminstone första kursen i Journalistik och helst även andra.
    Men du blir behörig att söka Journalistprogrammet på Universitetet utan att ha läst Journalistik på gymnasiet.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Mikael SYV på FrågaSYV
    HEJ SARA, jag vill komplettera svar från min kollega: när du går på Öppet hus eller på ngt.sätt har kontakt med skolan, dit du vill söka - fråga om de kommer att erbjuda kurser Litteratur, Retorik & Skrivande. Det är 3 kurser á 100 p. vardera som finns inom Programfördjupningar både på SA och ES. Det är dock inte så att alla skolor erbjuder alla kurser som kan finnas. För dig som vill bli journalist, skulle det vara toppen att kunna läsa "journalistiska kurser", som min kollega redan nämnde för dig, men även de tre kurser som jag tipsar dig om nu.
    I ditt ställe skulle jag välja den skola, som erbjuder de flesta av de speciella kurser /viktiga för mig/.
    Men man kan, givetvis, bli journalist utan att ha läst de "journalistiska" kurserna på gymnasiet. De krävs inte för behörighet och man kan skaffa sig de nödvändiga kunskaper och färdigheter även på andra sätt.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV