P
    Hej, går i första ring på ekonomi linjen men jag är inte nöjd med linjen och har bestämt mig för att byta.
    Saken är att jag ligger efter i många ämnen efter varit sängliggande i flera veckor efter en skidolycka(fick bland annat en hjärnskakning) . Och när jag kom till skolan hade jag otroligt svårt att fokusera mig på något så jag halkade efter ännu mer.
    Jag fick nyligen reda på att man inte kan få betyg i en redan godkänd kurs. Eftersom jag känner att jag inte kommer få över E i många ämnen så undrar jag om jag borde hoppa av? Jag har alltid haft ganska lätt för skolan tidigare och eftersom jag ändå inte vill plugga ekonomi undrar jag om det är möjligt att hoppa av nu och börja om nästa år med chans av bättre betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Pontus!

    Beklagar det där med olyckan och att du blev skadad. Bra att du är så pass bra igen att du kunde återvända till skolan.

    Jag råder dig söka om till åk1 - missa inte sista dagen i omvalsperioden i så fall - och för att kunna söka behöver du hjälp av en SYV, eller vänd dig direkt till Antagningskansliet /eftersom du har inte fått inloggning som elever i åk9 fick/ - du gör då om hela antagningsprocessen, repetition från förra året: med att göra ansökan, vänta på Antagningsbesked och svara på antagningsbesked.

    Undrar var du har hört att man inte får läsa kurser som redan är godkända? Kanske har du läst det någonstans - vad det gäller läsa på Komvux, där stämmer det.
    Men på ungdomsgymnasiet är det väldigt många elever som läser kurser i vilka de sedan innan redan har godkända betyg i. Oftast händer det vid programbyte: t.ex. om du kommer in på ett annan program eller t o m på samma program - så har du rätt till heltidsstudier (bl a för att annars så har du inte rätt att ha Studiehjälp från CSN) och skolorna har väldigt svårt kunna erbjuda kurser på de håltimmarna som uppstår för dig (om du skulle hoppa över redan godkända kurser). På så sätt blir det i praktiken att du läser om en del kurser, i vilka du redan har E eller högre betyg. Du skaffar dig då bättre (djupare eller bredare) kunskaper, kan mer inom ämnet och har möjlighet att få högre betyg. Om man har flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller.

    Att hoppa av gymnasiet är det sämsta av alla dina alternativ. Vi på Fråga SYV avråder starkt från det. Vi tycker att det finns flera andra alternativ som alla är bättre än att hoppa av: läs på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    I din situation, tycker jag du bör först & främst prata med dina vårdnadshavare (föräldrar). Du är inte myndig och deras godkännande behövs. Om du & dina föräldrar kommer fram till att det är bäst för dig att gå om ett år, råder jag dig att göra ansökan till nästa år - sök då flera olika alternativ, du söker på dina "gamla" grundskolebetyg och det Mtv (meritvärde) som du hade då & dina betyg från gymnasiet spelar vid den ansökan ingen roll.

    Men jag råder dig samtidigt att stanna i skolan nu och göra ditt bästa i den mån du orkar (med tanken på olyckan och skadan som du har fått). När du går i skola, har du rätt till Studiebidraget. Om du hoppar av, förlorar du den rätten - det är första orsaken till att stanna i skolan.

    Kolla med läkaren om du kan vara sjukskriven på deltid och gå i skola på deltid under resten av läsåret, det är bara 3 veckor kvar ju. Du lär dig något under de 3 veckorna i alla fall och det blir lättare att få högre betyg nästa år.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare