Mustafa
    Hejsan

    Mitt namn är Mustafa Hashem, jag är 19 år och bor i Göteborg. Jag går i tredje året på GTi-Gymnasiet, där min inriktning är teknik.

    Jag har funderat länge på om jag kanske bör läsa basår i Chalmers för att få ett garanterat plats som civilingenjör. Kurserna har jag redan läst och har alltså godkända betyg. Men jag är tyvär inte behörig som civil utan endast högskoleingenjör i Chalmers vilket jag inte riktigt vill. Bör jag satsa på högskoleingenjör eller ta basåret och sedan komma in som civilingenjör?

    • Liselotte : Vi har fått svar från en sakkunnig och jag har skrivit ett nytt svar till dig. Kort - rekommendationen är att du går basåret och utnyttjar platsgarantín.

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa!

    Jag förstår utifrån din fråga att du vill utbida dig till Civilingenjör på Chalmers i Göteborg. Du läser nu åk3 på Teknikprogrammet. Du kommer inte bli behörig innan 20 juni 2016 - till Civilingejör (20 juni 2016 är sista kompletteringsdagen när man sökte till högskola till hösten 2016).

    Vilket alternativ i din högskoleansökan har du nu som ditt första - till Basåret eller till Högskoleingenjörsutbildningen?

    - vilka kurser kommer du att få godkända betyg i: Matematik 3, antar jag och Fysik 1 och Kemi 1 - har jag rätt? Eller har du läst mer matte, kemi eller fysik?

    Var god svara på mina frågor (ovan) och jag ska ge dig ett nytt svar!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa!

    Av din fråga kan inte jag förstå om du redan sökte till Chalmers eller om du tänkte söka nu. Chalmers har inte några "restplatser" /sen anmälan/ och i fall du inte sökte senast 15 april, får du en ny chans nästa år. I väntan på det, kan du läsa Matte 4, Kemi2 och Fysik 2 på komvux - då blir du behörig till Civilingenjör och kan nästa år söka till Civilingenjörsprogrammet.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi har nu fått svar från en sakkunnig som skriver så här:

    "Jag rekommenderar honom att först gå basåret och sedan utnyttja sin platsgaranti till de program han då har kommit fram till att han vill gå (civil – eller högskoleingenjör). Han får komma in på Chalmers basår, även om han skulle ha haft alla behörigheter (andra skolor gör annorlunda).
    Läs här i FAQ allt vad som rör platsgaranti m m: Här är direktlänk>> ".

    Liselotte