Teknikare
    Hej
    Jag går tvåan på teknikprogrammet med inriktning design och produktutveckling. Snart är det dags att välja individuella val! Jag har just nu inga extra meritpoäng då jag inte valt att läsa språk. Jag är väldigt intresserad av matte och är säker på att jag vill läsa matte 4. Jag vill även läsa matte 5 och kanske matte spec för mer merit samt att det är kul!
    Min plan när jag började gymnasiet var att läsa engelska 7 också men har ändrat mig lite kring det. Däremot har jag insett att många ska välja Fysik 2. Jag vet varken vad jag vill studera sen eller vad jag vill jobba med i framtiden, borde jag välja fysik 2 då? Jag tycker inte att fysik är jätte kul och det är lite svårt men är det värt att fortsätta att läsa?
    • Fatima :

      Jag har gått på gymnasiet och läst naturvetenskapsprogrammet och tycker att fysik 2 var ganska mycket svårare än fysik 1. Så om du inte gillar fysik är det lite risky att välja det, särskilt när du kan välja eng 7 som jag tror kommer vara mer till nytta i ditt fall!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Fysik 2 krävs för särskild behörighet till utbildningar som leder till yrken som fysiker, civilingenjör och högskoleingenjör. Den kursen ingår också som behörighet inför läkarprogrammet och veterinärprogrammet med då ihop med kemi 2, biologi 2 och matte 4.
    Om du inte alls vet vilken utbildning på eftergymnasial nivå du vill gå sen, är det omöjligt att ge svar angående vilka kurser som du behöver läsa.

    Bra att kunna mer engelska! Det är ett stort plus i alla yrken!

    Hittade inga frågor