Ellen
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2013 och är till nästa höst sugen på att börja plugga igen. Jag vill läsa beteendevetenskap 180 hp men vet inte riktigt om mina betyg kommer räcka till. Har 19 p och förra årets lägsta var 20,15. Min fråga är om mina chanser kommer att öka om jag läser psykologi B(kanske heter det psykologi 2 nu?)på distans? Räknas psykologi B som en meritkurs när jag söker in till beteendevetenskap så att jag får ett högre snitt?

    Mvh: Ellen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen,
    jag undrar om du har fått ett Slutbetyg eller Gymnasieexamen? Vad är överskrift (rubrik) på det dokumentet som du fick när du slutade din gymnasial utbildning? Det är olika regler för vad som gäller för Slutbetyg och för Gymnasieexamen.

    För att konkurrera om en plats på en högskoleutbildning - kan du göra Högskoleprovet. På så sätt kommer du att konkurrera i ännu en urvalsgrupp, vilket ökar dina chanser att komma in.

    Om du återkommer med uppgift om vad dina betyg "heter" /rubrik/ - kan jag svara på frågan ang. vilka kurser som ger Meritpoäng i ditt fall.

    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV
    Hej Ellen,
    eftersom du fick ett Slutbetyg, är det reglerna som finns i faktabladet här https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf som gäller för dig.
    Läs på länken ovan och jämför med din situation. Det är möjligt att du redan kan få max antal Meritpoäng genom de kurser som du har i ditt Slutbetyg. Man kan inte få mer än max antal meritpoäng.

    Tilläggskompletteringar /när man läser kurser som inte ingår i Slutbetyget/ ger väldigt liten höjning av Meritvärdet (med undantag: om man kan få Meritpoäng för dem).

    Dina bästa möjligheter att höja konkurrenskraft i dina betyg är genom att "läsa upp" kurser som redan ingår i ditt Slutbetyg (t.ex. från G till MVG). Om din kommun inte tillåter läsa på KomVux för konkurrenskomplettering, kan du anmäla dig till Särskilda prövningar (kostnad på ca 500 kr. kan förekomma, det är olika i olika kommuner: vissa kommuner tar betalt från ANDRA gången då man gör Särskild prövning, vissa tar betalt alltid och några - tar inte betalt för Särskilda prövningar).

    En annan väg att gå är att göra Högskoleprovet. Det går att träna på gamla prov och det finns kurser på KomVux och/eller på Studieförbund. Avgift är 350 kr. och resultat av HP gäller i 5 år. Du kan göra HP många ggr och det är ditt bästa resultat som gäller. Sista dag att anmäla sig till oktoberprovet (äger rum i år - den 25 okt) är måndagen den 15 sept.

    Nästa gång du skriver till oss, råder jag dig att ställa en Ny fråga och du kan länka till din gamla fråga eller kopiera din gamla fråga in i en ny fråga och skriva in kompletterande info-. Vi ser de obesvarade frågorna först och prioriterar dem. Att svara på Kommentarer kommer i andra hand, därför får man svar snabbare om man ställer en ny fråga.

    Mvh
    Mikael SYV
    • : Hej! Jag hade "Slutbetyg". Bör jag då läsa psykologi B?
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.