beccaliya2007

    Hej! jag vill ta natur sam. men vill syv har sagt att den är onödig och att den innehåller svåra matte kurser och att natur vetenskapliga ämnena är onödiga då de endast pluggar till första steget och att många jobb kräver andra steget, är det sant? borde jag isåfall ta sam med och lägga till matte 3 för att få samma behörighet? ger det mig samma behörighet? en till separat fråga: jag är väldigt osäker på vad jag vill bli efter studenten. jag vill ha en bred linje men gillar inte riktigt doktor, läkare, osv. Borde jag ta ekonomi eller sam? vilken av de är bredast? Eller borde jag ta natur sam ifall den ger mig behörighet till allt inom ekonomi och sam? detta är lite rörigt men jag fattar vekrligen ingenting:(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller att utbildningen "ger behörighet" så är det så att du ska klara kurserna och få lägst godkända betyg men endast godkända betyg ger lågt meritvärde och trots att man är behörig så kommer man ju inte in på de populära universitetsutbildningar (där högt meritvärde krävs för att få plats).
    Jag får tyvärr ofta frågor från f d gymnasieelever som gick högskoleförberedande gymnasieprogram, fick godkända betyg och examensbevis men kommer inte vidare: de får inte ngt jobb för att de inte lärde sig något yrke på gymnasiet, de får inte plats på komvux-yrkesutbildningar på grund av att de redan har examensbevis men de kommer inte heller på någon universitetsutbildning på grund av för lågt meritvärde. Och då är man i "ingenmansland" - vet ej vad ma ska göra för att komma ut på arbetsmarknaden. Det är väldigt tråkigt att se ungdomar i en sådan situation. Det är därför ganska smart att gå ett Yrkesprogram för att tidigt i livet lära sig ett yrke och kunna "stå på egna ben" vid ganska ung ålder. Det är fullt möjligt att med yrkesexamen läsa på universitetet. Från Hösten 2023 ingår kurser för grundläggande behörighet i de yrkesprogrammen (det går dock välja bort de kurserna om eleven så önskar).
    Vill man som gymnasieväljare ha en "bred utbildning" rekommenderar jag Yrkesprogrammen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • beccaliya2007 : hej! tack för svaret. när jag menar behörighet menar jag inte endast e i alla ämnen, utan att det finns vissa kruser som kräver vissa ämnen man ska ha läst under gymnasiet. Då undrar jag om natur-sam på det viset ger mig "mer behörighet" än tex ekonomi och sam. och det där med f d gymnasieelever, kom de inte in pga låg merit?
    • Milla : Att bli behörig är nödvändigt (om man vill komma in på en svensk högskola eller universitet för att obehöriga kan inte antas) men sedan konkurrerar man med sina meriter och de med för låga meriter (t.ex för låga betyg från gymnasiet) kommer inte in. Men E i alla ämnen blir man BEHÖRIG och deltar därför i konkurrensen. Man kan bl a konkurrera i HP-urvalet (med resultat från högskoleprovet). Teoretiskt sett kan man med alla E betyg från gymnasiet komma in även om mycket höga meriter krävs, om man har högt resultat från högskoleprovet. Vad gäller särskild behörighet (speciella kurser som krävs till olika högskole-universitetsutbildningar) så råder jag dig jämföra vilka kurser som ingår i de gymnasiala utbildningar som du är intresserad av. I Natur-sam läser du bl.a matematik 3c men sedan gäller det få godkänt betyg i kursen, annars blir man inte behörig till de utbildningar som kräver den kursen för särskild behörighet. Matematik 3 ingår även i EK/ekonomi men ej i juridik (dock kan man nästan alltid läsa den som valbar kurs). I "sam", Samhällsvetenskapsprogrammet, ingår inte mer matte än matematik1b och 2b men ofta kan man läsa matte 3b som valbar kurs. I mångt beror det på vilka valbara kurser som en gymnasieskola kan erbjuda och sedan gäller det också att få godkända betyg. Att man har läst en kurs räcker inte; man ska ha godkänt betyg i den också! Och om man ej kan få högt resultat på högskoleprovet, behöver man i så fall höga betyg från gymnasiet - annars kommer man inte in. Universitetsplatserna tillsätts i konkurrensen: de med höga meriter kommer in först. Teoretiskt sett, behöver inte ens högsta meriten ge garanterad plats på utbildningen (för att antal sökande med högst merit kan bli fler än platser på utbildningen och i så fall kommer utlottningen göras och tur får avgöra vilka som får plats på utbildningen och vilka som blir utan).
    • Milla :

      Du frågar om du blir "mer behörig" med examen från NA/sam än med examen från EK eller SA. Titta på Programplan för NA>> och du ser vilka inriktningskurserna för inriktningen "sam" är; det är Geografi1, Samhällskunskap2 och "en naturvetenskaplig kurs". Geografi 1 krävs inte för särskild behörighet till någon svensk utbildning (i alla fall så vitt jag vet). Samhällskunskap 2 krävs om man vill bli lärare i samhällskunskap. Och "en naturvetenskaplig kurs" ...? så beror det ju på vad det är för kurs, det kan t.ex vara Fysik2, eller Biologi2 eller Kemi2 men de kurserna ger särskild behörighet oftast ihop med "varandra" + matematik 4. Det hjälper inte att ha godkänt betyg i fysik2 om man inte har matte 4, för att det finns ingen utbildning (så vitt jag vet) som kräver fysik2 men ej samtidigt också kräver matte 4. Jag förstår att det är svårt att välja program på gymnasiet om man inte exakt bestämt sig för något yrke eller eftergymnasial utbildning. Vad du vill idag och om ett år eller 2 kan också vara väldigt olika. Du kan ändra dig ganska mycket på ganska kort tid. Som tur är så kan man nästan alltid komplettera efter gymnasiet... så sök nu ngt som du tycker blir roligt att läsa! Det viktigaste är att du orkar läsa i 3 år, lär dig mycket och slutför din gymnasieutbildning.

    • beccaliya2007 :

      hej! vad betyder "ett vetenskapligt ämne", och varför är det så pass många programfördjupningar? tack!

    • Milla : Programfördjupningar i programplanen är det en lista på kurser som FÅR LÄSAS som programfördjupande. Av den långa listan skapar varje gymnasieskola en kortare lista från vilken eleverna får "välja" men sedan om för få väljer en kurs, så kommer den inte kunna starta - så det är på förhand mycket osäkert vilka kurser en elev ska kunna läsa som programfördjupning.
    • Milla : Naturvetenskapliga ämnen är - biologi, fysik, kemi och matematik. 100p.i naturvet.ämne betyder att man ska läsa en kurs ur ett av de naturvet.ämnena och eftersom biologi1, kemi1 och fysik1a samt upp till matte 3c ingår redan i NA, då är de valbara kurserna: fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.
    • beccaliya2007 : jaha ok, spännande med eget val av kurs! men då om jag nu väljer natur-sam kommer jag inte få välja tex företags ekonomi som individuellt val då den inte står med?
    • Milla : Inom Individuellt val, 200poäng, får vilka som helst gymnasiekurser läsas, men det beror vad din skola kommer kunna erbjuda och om schemat går ihop.
    Läs alla kommentarer