Andreas
    Jag kom in på mitt första hands val, en skola i stockholm med inriktningen ekonomi. Nu är jag inte säker på att jag vill läsa ekonomi utan natur verkar någonting lite mer intressant. Problemet är att jag inte är så bra i matte utan hjälp från andra (har ett C). Vad borde jag välja? (mitt andra val är natur i en annan skola).
    Är det säkert att jag kommer in där om jag tackar nej till den första skolan.
    1. blackebergs gymnasium- ekonomi
    2. Nt gymnasiet- natur

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Andreas,
    jag råder dig att först ta reda på om det finns LEDIGA PLATSER på Naturprogrammet på den skolan, som du önskar gå på eller på en annan skola, som du kan tänka dig gå på. Det kan du göra genom att kontakta skolan eller Antagningskansliet. Här är kontaktuppgifterna: Gymnasieantagningen Stockholms län
    Postadress:
    Box 4404
    102 68 STOCKHOLM
    Tel: 08-58 00 80 00
    [email protected]

    På länken http://www.gyantagningen.se/download/18.4da980b6146e56d971263601/1404119006877/Lediga+platser+nationella+program+2014.pdf - ser man lediga platser /där det fanns MINST 3 platser, uppgifter från 30 juni i år/. Där kunde jag inte se att det fanns lediga platser på din önskeutbildningen. Dock, om det fanns, t.ex. två platser, kom inte detta med på listan.

    Innan du är helt säker på att den "nya skolan" kan ta emot dig, tacka inte NEJ till den utbildningen, som du kom in på - detta för att inte riskera stå utan plats när terminen börjar.
    Om skolan har en plats för dig, kommer de att hjälpa dig med "formalia".
    I annat fall kan du ställa dig i RESERV. Du kan stå i reserv samtidigt som du är ANTAGEN på en annan utbildning.
    Man kan bli kallad från reserv även under några veckor efter skolstarten.

    Du skriver även om att du inte är jättebra på matte & undrar därför, om det är Ekonomi eller Natur, som passar dig bäst.
    Jämför programplaner på de två programmen
    Programplan för Ekonomiprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf
    och
    Programplan för Naturprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf

    Som du ser, så är det ganska stor skillnad på Mattekurserna på Ekonomi & Natur. Det är bara ett program, förutom Natur, som har lika mycket matte - Teknikprogrammet, där man också läser c-spår, som är det mest avancerat inkl.nivå 3, dvs Matte 3c.

    Det är jättesvårt för mig att avgöra om du kommer att klara Matte på Naturprogrammet. Det är inte bara begåvning, som spelar roll. Man kan kompensera med att vara mycket flitig, verkligen satsa på Matte - om det är så att du verkligen vill klara kurserna. Du hade C betyg från grundskolan i Matte, skriver du.
    E-betyg räcker för att gå vidare till nästa kurs.

    Jag undrar en sak: vilken utbildning på eftergymnasial nivå eller vilket yrke är du intresserad av? Man väljer oftast gymnasieutbildning utifrån sina framtida karriärplaner.

    Jag vill passa på & tipsa dig om YH-utbildningar, som är något mindre kända än högskoleutbildningar & det är synd för att det finns många väldigt bra alternativ där. Se på http://www.yhguiden.se/

    Se information om alla gymnasieprogram på http://www.gymnasieguiden.se/program & längst ner på varje programbeskrivning ser du en länk till programplanen på respektive program.

    Sammanfattning:
    1. börja med att ta reda på om det finns lediga platser på den utbildningen, dit du vill byta & vänta med att tacka nej till din plats;
    2. fundera på vad du vill göra efter gymnasiet & se behörighet till eftergymnasial utbildning;
    3. återkom om du har fler frågor.

    Önskar dig lycka till!
    SYV Ludmila