Micaela
    Hej jag tänkte fråga om lite information inom linjen estet. Jag är en tjej som är 15 år. På min fritid så håller jag på med musik väldigt mycket, har spelat fiol i snart 7 år, köpte en gitarr för cirka ett år sedan, och har tagit lektioner via internet. Och för några veckor sedan köpte jag ett el-piano, så nu tar jag pianolektioner också. Jag brukar både ha egna spelningar, och spelningar med några kompisar på fritiden. Jag skulle tycka det var kul att gå estet, för jag kan tänka mig att man utvecklas väldigt mycket och lär sig mycket inom musik osv. Men då är det ett problem att jag inte direkt vill jobba inom musik. Jag vill alltså inte bli någon musiklärare eller något sånt, men visst skulle det vara kul om man blev en känd sångare eller något sådant men chansen att man blir det är ju väldigt liten haha. Igentligen skulle jag vilja bli många saker, t.ex. polis, stå i kassa i en affär, eller jobba som servitör på ett cafe. Men skulle jag ändå kunna bli dessa tre yrken även om jag går estet? Jag vet inte så himla mycket om estet, eftersom att jag nyligen började tänka på att jag kanske skulle kolla in hur den linjen är. Men när jag tänker estet så tänker jag bara på att man blir musikaliska saker? Vissa säger att man ska välja det man tycker är kul och som man har som intresse på fritiden osv. Medans andra säger att man borde gå så brett som möjligt så att man har många möjligheter. Så jag är förvirrad, jag vet verkligen inte hur jag ska tänka som.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Estetiska programmet är fiffigt på det sättet att den ger en bred behörighet till mycket inom det samhällsvetenskapliga området på högskolan. Den ger till o med lite extra historia. Det gör att du blir behörig till ganska mycket bland annat till polishögskolan, sen är det fler antagningstester till polishögskolan som du måste gå igenom - men du har åtminstone den tekniska behörigheten.

    Sedan har du ju möjlighet till lite mer varierad undervisning - och det kan vara ett bra sätt att lära.

    Estetiska är dock i botten ett högskoleförberedande program med ganska mycket plugg i teoretiska ämnen så man ska ändå vara beredd på det.

    Bara för att du går ett Estetiskt program så behöver du ju inte jobba med musik om du inte vill efter gymnasiet - det bestämmer du själv. Det kan dock vara ett bra sätt att gå gymnasiet, en bred utbildning kombinerat med din hobby. /Lena, Syv