Anonym
    Hej!
    jag har en fråga angående om min gymnasielinje byte, just nu går jag på El och Energiprogrammet och har sökt till Teknikprogrammet för att jag inte gillade El alls. Det är så här att jag kollade Antagningsstatistik för gymnasieprogram och det står att det finns 90 platser och 90 personer är antagna medans det är 109 personer som har tagit det som förstahandsval, tyvärr så gick jag ej med grymma betyg ur nian 200+. Men min fråga är om själva skolan har gjort en plats åt mig för att jag ska byta eller så får jag tävla om platserna som vi gjorde efter nian ? kommer bli as besviken om jag inte kommer in, vill helst inte gå kvar på el. (Uddevalla) Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mikael!

    Jag förstår att du väldigt gärna vill komma in på Teknikprogrammet.
    Det är Antagningskansliet som sköter antagningen till åk1 på gymnasiet och där går man strikt på
    1. behörighet
    2. Mtv = Meritvärde
    De som är Antagna nu är det "preliminärt" i väntan på betyg från vårterminen. Antagningen kommer att helt göra om - och det är betyg från vårterminen i åk 9, dvs de betygen som verkligen spelar roll är ännu inte satta. Vad du skulle kunna göra - är att undersöka möjlighet att göra prövning i någon grundskolekurs - i vilken du tror du kan få högre betyg nu än du har tidigare fått. Fråga på din gamla gymnasieskola: prata med Rektor. En enskild lärare kan inte och får inte bestämma att bevilja göra prövning.
    Ett annat råd till dig är att du - i fall du inte sökte till flera olika skolor - att du under Omvalsperiod (som i praktiken är en ny ansökningsperiod) lägger till flera skolor bland dina alternativ. Här tänker jag så här: i fall dina konkurrenter "går om" dig och du skulle bli utkonkurrerad från din första alternativ, den skolan där du just vill läsa, kan du komma in på ditt andra, tredje eller femte alternativet - på Teknik på en annan skola.

    Du börjar läsa på Teknik på den skolan där du blir Antagen och har då möjlighet att senare komma in på din favoritskola: bli kallad från Reserv eller byta senare - t.ex. mitt i första terminen eller ännu senare, kanske till jul. I "värsta fall" går du hela din gymnasieutbildning på "rätt program" /Teknik/ men på "fel skola" /en annan skola som du egentligen vill gå på. Det känns ändå som ett bättre alternativ än att du inte skulle komma in på Teknik över huvudet taget.

    De här 2 skolorna i Uddevalla erbjuder Teknik: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-innovation-school-uddevalla och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/uddevalla-gymnasieskola

    men sedan så finns det en skola i Vänersborg http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet och en i Trollhättan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nils-ericsonsgymnasiet med alla 5 inriktningar på TE
    men också skolorna som erbjuder färre inriktningar, t.ex. den här skolan i Trollhättan: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-ljud-bildskolan-trollhattan

    Ju fler olika alternativ du har i ditt gymnasieval, desto större är chansen att du kommer in på något av dem. Se vart du skulle kunna pendla och sök till TE på många skolor. Alla gymnasieskolor i Sverige som gör antagning till nästa läsår finns att hitta på www.gymnasieguiden.se - det kommer att hållas öppna hus under våren på många skolor. Om det inte finns något öppet hus, kan du alltid kontakta skola och fråga om du kan göra Studiebesök eller provgå en dag ("skugga en elev").

    Önskar dig stort lycka till! Skall hålla tummarna för dig, jag lovar! :)
    Anna
    • Mikael : Ang.prövning i en grundskolekurs kan du fråga på din F d grundskola. Se även om ni har Prövningsenheten i kommunen.
    • : Tack för svaren :) men har en till fråga, vad skulle ni rekommendera ? gå kvar på El och energiprogrammet och sedan ta ett Teknisk basår eller byta till Teknikprogrammet :)?
    • Mikael : Jag skulle rek.att stanna på el och energi, läsa för grundläggande behörighet och matte 2a och söka tekniskt basår sen. Detta för att du får ett yrke på EE som du kan ha stor nytta av.