Albin

    Hej,Jag en skola som jag antar vill spara in pengar .Därför att vi har mattebok 1c på nokflex.Och jag känner att det är inte bra läromedel.Jag har redan frågat mattelärraren om det har mattebok 1c 5000 men då så sa han att de inte hade köpt in fysiska böcker.Då undrar jag för jag vill inte gå miste om poäng eller få F bara för att skolan vill spara in lite?Så är det värt det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    en kurs Matematik 1 finns även upplagd för självstudier på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1
    Undervisningen ska vara kostnadsfri på gymnasiet. Du ska inte behöva köpa läroböcker. Men det är inte förbjudet att köpa en lärobok om man vill.

    Innan du köper en lärobok, prata med läraren - det blir tråkigt om du köper en lärobok och läraren kort därefter bestämmer att byta webb-baserat läromedel (det kanske kommer ut ngt. nytt läromedel som läraren anser vara bättre). Det är inte förbjudet för lärarna att byta läromedel.

    Att inte ha läroböcker kan ha sina fördelar, bl.a kan läraren använda "det bästa" ur olika metoder och olika läromedel; hen är inte bunden till "just den här boken".
    Besparing för skolan i att inte köpa in läroböcker är inte liten, utan ganska stor. Läroböckerna måste förvaras, delas ut, samlas in - de blir gamla (både fysiskt sett och pga nya undervisningsmetoder dyker upp). Det händer tyvärr också att böckerna "förvinnner" eller förstörs.
    De pengar som skola sparar på att inte köpa in läroböcker kan rektorn lägga på annat som också är mycket viktigt - kanske på att anställa vikarier i stället för att när läraren är sjuk, så ska eleverna undervisa sig själva, eller på att inreda en studiehall, eller på att ha råd att erbjuda läxhjälp efter lektionstid.

    Hälsningar
    Mikael

    • : Hej .Det är att att de använder hemsida och jag tycker att det inte funkar bra för mig.+Min åsikt är ju att man ska använda mattebok och penna och papper.Man lär sig så mycket mer än att bara skriva in svar på en hemsida som sedan bedömer om det är fel eller inte.Och det visar dåligt hur det kom fram till svaret på hemsidan i sina uträkningar.
    • Mikael :

      Du får gärna ta upp det med din mattelärare. Det finns för- och nackdelar i alla metoder. Vissa metoder passar vissa elever bättre. Du vinner på att försöka lära dig använda även en annan metod.
      De metoder som du redan känner väl till och du tycker passar dig bäst, kan du ju redan och ingen kommer ta de ifrån dig. Att vara flexibel och försöka använda sig även av andra metoder och kanske hitta ännu en metod som passar dig eller att du lär dig att gilla en ny metod - är också mycket värdefullt.
      Exempel: på vissa arbetsplatser som t.ex Kommuner - använder man PC-datorer. En nyanställd som endast tidigare har använt Mac., blev helt ställd inför nödvändighet att använda PC-dator i jobbet; hen har nästan tackat Nej till anställningen, men sedan har bestämt sig för att acceptera provanställning och lära sig använda PC-dator. Hen tycker fortfarande att Mac är bekvämare att använda men har lärt sig PC och det går bra på jobbet. (Att en stor kommun skulle byta alla sina datorer från PC till Mac för att några nyanställda tycker det - kommer nog tyvärr inte att hända... ). Är man inte flexibel och villig att testa nytt, kan man gå miste om mycket.
      Alltså, en övning i att lära sig nya metoder och ha den erfarenhet med sig ("i bagaget") är mycket värdefullt. Så, jag tycker du ska försöka, som de säger på engelska:  "Give it a go". :)

    • : Och jag vill vara säker att jag inte får f eller nått bara för jag hade lite tufft med matten på högstadiet.Bag gick ut med ett D i slutbetyg i 9:an.Och då jag går teknik så är det intensivt.så jag gör det bara för att få bästa möjlighet för mig att inte bli underkänd i 1c
    • Mikael :

      Läs gärna hela min kommentar, ovan. Jag förstår hur du menar, tror jag. Dock kan inte vi här på Fråga SYV bestämma om din skola ska köpa in läroböcker eller inte. Vad vi kan hjälpa dig med är Tips på www.matteboken.se (repetera årskurs 8 och 9 matte på egen hand och gå vidare sen till matematik 1); läs Tips om studieteknik! på gymnasieGuiden.se och se om det finns en Mattecentrums räknestuga i din stad.

    • : Okej.Tack så mycket:)
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer