Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jo, det finns lite olika lösningar. Många elever som börjar på ett nytt gymnasieprogram läser alla kurser med sin nya klass - detta av följande anledningar:
    -- de vill behålla rätten till studiehjälpen som gymnasieelever har endast om de bedriver Heltidsstudier;
    -- de vill få högre betyg i kurserna i vilka de redan har godkända betyg;
    -- för klass-sammanhållningen (för att vara med sin klass så mycket som möjligt, skapa relationer och känna sig "en i gänget")!

    Formellt sett, behöver inte eleven gå om en kurs om hen redan har godkänt betyg. Det "gamla" betyget kan ingå i det nya examensbeviset
    En viktig (för de flesta elever) fråga är den om studiehjälpen från CSN. Endast heltidsstudier ger rätt att få utbetalningar från CSN, när man är gymnasieelev. Och gymnasieelev har också rätt att läsa på heltid. Den nya utbildningen kan ibland ge möjlighet att läsa andra kurser på de "håltimmar" som uppstår om eleven ej läser de kurser i vilka hen redan har godkända betyg i (men det är inte alltid den möjligheten finns).
    Så, resultatet blir att många elever läser om samma kurser i vilka de redan har godkända betyg. Har man lägre än A, kan man höja sitt gamla betyg och det högre betyget kommer ingå i examensbevis. Men även om man redan har A i en kurs så kan man få ännu bättre kunskaper (på A+++-nivå :) vilket inte syns i betyget men i kunskaperna får man ännu bättre grund att bygga på!
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se information på gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nina2007 : Superbra svar, tack sa mycket!
    • Nina2007 : Hej igen, om man skulle raka ha samre betyg andra gangen dock, vilket raknas? Samt om hon laser Spanska istf Franska for att "passa pa", vilket amne skulle raknas?
    • Milla : Har eleven flera betyg i samma eller i en motsvarande kurser gäller det Högre betyget, oavsett vilket betyg man fick först. ... vad gäller språk, så ingår inte moderna språk i de yrkesprogrammen på gymnasiet och gymnasieskolorna behöver därför inte erbjuda läsa några moderna språk. Det är dock inte förbjudet att läsa moderna språk även på yrkesprogrammen, om skolan erbjuder den möjligheten men eleven kan inte kräva läsa fler språk än svenska och engelska.