Daniel SYV

    Hej Albin,
    det viktigaste är HUR DITT EXAMENSBEVIS kommer se ut. Om du får betyg i 2600 poäng-kurser då måste 100p. vara i ditt examensbeivs markerade med "U" (utökat program) - det kan vara en styck 100p. kurs eller 2 st. 50p.kurser som i ditt examensbevis blir markerade med U.
    De U-markerade betygen räknas in endast i 2 fall
    - om kursen krävs för Särskild behörighet
    eller
    - om kursen ger Meritpoäng.
    I andra fall kommer inte U-makerade betyg räknas in.

    Se i din individuellt studieplan vilken kurs som är markerad med "U" - vad som står ang.vilken kurs som du läser som "U-kurs". Egentligen bör det på förhand, innan du börjar läsa kursen, skrivas in i din studieplan vilken kurs som du kommer läsa som "utökad".
    Prata annars med SYV på din skola. Men ytterst är det Rektorn som är ansvarig (så om du inte får tag på SYV-en på din skola eller om du får svar som du inte kan förstå - fråga rektorn på din skola).
    ***
    Kraven för gymnasieexamen från gymnasieskolan - var god se gymnasieGuiden.se/examensbevis
    Vilka kurser som för dig med examensbevis kan ge meritpoäng - var god se gymnasieGuiden.se/merit