Marina
    Hej, jag undrar en sak... om man kommer in på en utbildning som är långt därifrån jag bor nu, vem fixar bostad åt mig? Är det skola som jag kom in på eller kommunen där jag måste bo för att kunna gå i skola? När och var anmäler jag att jag behöver bostad för en studerande? Tacksam för ett snabbt svar! Hälsningar Marina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Det är tyvärr så att varken sig den skolan, som du kom in på, eller den kommunen där skolan ligger har några skyldigheter i att hitta bostad åt dig. Tyvärr är det så.

    Det är den personen som ska studera (eller personens vårdnadshavare, om hen är under 18 år) som ansvarar för att skaffa "tak över huvudet".

    Det leder i vissa fall till att man avstår från att söka vissa utbildningar då man vet att det t.ex mycket svårt att få bostad och framförallt är det svårt i stora städer som Stockholm, Göteborg och Malmö, men även i andra städer kan det vara ganska så svårt.

    Det är givetvis inte bra att det förhåller sig på det viset. Men så är det - just nu i alla fall.

    Man får vara både envis och kreativ, och inte kräsen - när man söker student-bostad. Använd alla dina kontakter. Det är givetvis bra att söka hjälp (eller i alla fall fråga) på den skola som du vill söka till eller kommer in på. Vissa kommunala bolag kan ha en separat kö för studerande eller förmedla rum-uthyrning för studenter.

    Ännu ett alternativ är att söka bostad inom ganska vid avstånd och vara beredd att pendla (acceptabel tid för att pendla är ca 1.5 tim enkel väg - det enligt arbetsförmedlingen /deras regler för arbetslösa/). Det är givetvis individuellt hur mycket tid man kan lägga på att pendla.

    Jag förstår att det inte det svaret som du förväntade dig men det är bara ett sådant svar som vi på Fråga SYV kan ge dig, tyvärr.

    Jag hoppas i alla fall att mitt svar blir till hjälp för dig. Det är i alla fall bättre att veta hur det ligger till, så att man inte får en otrevlig överraskning sen, när man kommer in på en utbildning men kan inte gå på den pga man inte har någonstans att bo.

    Bästa hälsningar och lycka till med att komma in på utbildningen och att även hitta bostad!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ett snabbt svar! Tråkigt att inte kunna få bostad om man kommer in på utbildningen, suck... :(