Jonas
    Hej, om man äger en bostadsrätt och vill börja studera, finns det något typ av stöd man kan få för att få hushållet att gå runt ändå?
    Kommer att extra där jag arbetar nu, men inte säker på att endast det kommer att räcka.

    Har ni några tips för den som vill börja studera på heltid och äger en bostadsrätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas!

    Känner du till Bostadsbidrag för ungdomar? Det söker du hos Försäkringskassan.

    Här>> är infoblad om bostadsbidrag för unga utan barn.

    Studiemedel känner du säkert till redan. Det är CSN>> som administrerar, beslutar och betalar ut Studiemedel, som består av Bidragsdel och Lånedel. Ibland kan man också söka "extralån". I den frågan är det bäst att kontakta CSN direkt.

    Förutom att söka Bostadsbidrag, Studiemedel, jobba extra och be föräldrar eller andra släktingar om tillfällig ekonomisk hjälp, känner vi inte till några andra möjligheter att klara sin ekonomi under studietiden.

    Andra lösningar som studerande "tar till" är att ta in en inneboende, hyra ut ett rum i sin lägenhet eller hyra ut hela lägenheten och flytta tillfälligt hem till sina föräldrar eller andra släktingar. Det kanske är möjligt att få lån på banken (med lägenheten som säkerhet). Sedan, när du börjar jobba efter studier, kan du betala tillbaka.

    Jag hoppas att mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar & lycka till!

    Julia SYV