GG

    Hej, Jag har fått höra att högskoleprovet är på matte, svenska och engelska, som tur har jag alltid haft enkelt för mig på svenska och engelska. Jag har oerhört bra grammatik och ordförråd då jag läser mycket och kollar på många serier och filmer. Jag har läst engelska 7 och fått betyget A. Jag har dock alltid varit dålig på matte som jag tror är pga att jag har haft en dålig grund i matte och aldrig haft viljan eller motivationen att faktiskt jobba på min matte. Nu undrar jag om det skulle vara möjligt att få ett bra betyg på högskoleprovet om man helt och hållet skippade matten och fokuserade på de andra delarna.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej T!
    Det är inte "ren matematik" som ingår i högskoleprovet utan högskoleprovet är konstruerat så att de kvantitativa delarna avser att mäta olika förmågor som t.ex logiskt tänkande, problemlösning, skicklighet i att hämta och tolka information ur diagram, tabeller och kartor. Att svara på frågor om statistik ingår t.ex både i KVA, kvantitativa jämförelser och i NOG, kvantitativa resonemang.
    Om de olika delarna som högskoleprovet består av var god läs på studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/beskrivning-av-hogskoleprovets-delprov

    De som gör högskoleprovet kan inte få längre tid på sig att göra vissa provdelar om de skippar andra delar av provet. Du får samma tid på dig som andra som gör högskoleprovet - för att genomföra varje provpass. Jag rekommenderar att du gör ditt bästa och försöker svara rätt på alla uppgifter/frågor som ingår i högskoleprovet och inte skippar några frågor. Är det så att du inte alls vet svaret, får du i så fall gissa och hoppas på att du har gissat rätt. Du kan träna på gamla prov. Du kan repetera matematik och även bedriva självstudier, alltså läsa en högre mattekurs än de som du tidigare har läst, på egen hand - med hjälp av www.matteboken.se (en mycket bra gratis sida som numera även har ett avsnitt om att förbereda sig till högskoleprovet).

    Om du skulle skippa den kvantitativa delen och endast besvara frågorna i den verbala delen, avstår du från att göra hälften av högskoleprovs uppgifter, du kan i så fall uppnå max 50% av resultatet, även om du svarar 100% rätt på alla de "verbala frågorna". Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst för dig men jag kan inte rekommendera att avstå från att besvara frågorna när man gör högskoleprovet. Som sagt, om du inte kan svaret, försök gissa och hoppas på tur, är mitt råd i så fall.