magnus
    hej jag jag går i ekonomiprogrammet och jag har 2 frågor den första jag har hört från vissa att man inte kan få jobb direkt efter gymnasiet om man har tagit högskoleförberedande program är det sant
    den andra frågan kan du ge exempel på jobb med ett bra lön för när jag är klar med ekonomiprogrammet så vill jag jobba först sen gå på högskola
    tack i förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är arbetsgivare som bestämmer vem de anställer. Har man inte lärt sig ngt Yrke, är det många ggr svårare att få jobb men inte omöjligt. Man kan få jobb efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram men man kan ej vara kräsen; man får söka många jobb och ta det som erbjuds, utan att rata jobbet pga lägre lön.

    Många ggr får man "timmar vid behov" och blir erbjuden några timmars arbete åt gången; svårt att veta vad det blir per månad i lön.

    Har man körkort och/eller kan flera språk, är det lättare att få jobb.

    Vilket/vilka jobb har du tänkt dig? Det finns tusentals olika jobb... Men jobben man kan gå utan att ha yrkeskunskaper är betydligt färre och det är hård konkurrens om dem; flera hundra söker samma jobb. Då gäller det att vara "bättre" än andra sökande och/eller ha tur för att få jobbet.

    För att bli konkurrenskraftigare på arbetsmarknaden - skaffa dig körkort; få bra betyg på gymnasiet och sök extrajobb/sommarjobb redan på gymnasiet ... Med mer arbetslivserfarenhet och kontakter inom arbetslivet ökar dina chanser att få jobb.