Wilma

    Hej! Jag har bestämt mig för att plugga till förskollärare till hösten. Jag är just nu arbetslös och tänker, medan jag försöker hitta ett jobb, plugga en kurs på komvux. Jag är redan behörig för förskollärarprogrammet, men tänkte i så fall läsa en kurs som kan vara meriterande att ha som förskollärare, dock vet jag inte vilken. De jag har funderat på är t.ex. psykologi, lärande och utveckling, pedagogiskt ledarskap m.fl. Det kanske är svårt för er att veta detta, men vad skulle ni tro skulle vara mest meriterande att ha? Det behöver inte vara någon av de kurser jag skrivit. Jag gick naturbruksprogrammet på gymnasiet och har därmed inga sådana typer av kurser. Därför måste det även vara en kurs som ej bygger på en annan, som t.ex. "barns lärande och växande" gör. Mvh Wilma

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma!
    Om du tänker på de "formella" meriter, då finns info här: gymnasieguiden.se/merit - du kan i så fall läsa engelska 7, som ger 1.0 meritpoäng, eller en högre kurs i matte än din högskoleutbildning kräver alternativt moderna språk 3 och 4.
    Du skriver om att du redan är behörig, då finns det endast kurser som kommer ge dig meritpoäng, se länk ovan med info, vars betyg kommer räknas in.
    Kurser som Barnslärande eller andra, som ej ger meritpoäng - kan vara bra att ha läst (för kunskapernas skull) men betygen kommer inte räknas in i ditt meritvärde. Så, då läser du dem för att det är roligt och för att du ska kunna mer och det blir då även lättare att läsa sen, när du läser till förskollärare.
    Du kan annars försöka få jobb som vikarie på en förskola som "obehörig barnskötare"; du har ju inte examen från BF, då är du ej "behörig barnskötare" fast yrket är icke-reglerat så arbetsgivare får som barnskötare anställa med vilken utbildning hen vill.

    Du kan på Skolverkets hemsida se info om gymnasiekurser i ämnet Pedagogik. Kurser i det ämnet, som ej kräver andra förkunskaper, än grundskolekompetens är:
    Aktivitetsledarskap, 100 poäng.

    Kommunikation, 100 poäng.

    Lärande & utveckling, 100 poäng.

    Människors miljöer, 100 poäng.

    Pedagogiskt ledarskap, 100 poäng.
    Det är sammanlagt kurser á 500 gymnasiepoäng och läses 5 veckor per kurs, om man läser på heltid.

    • Wilma : Hej! Jag syftar på vilken kurs som är meriterande för kunskapernas skull. Insåg att jag var lite otydlig. Vilken kurs skulle du alltså tro är mest meriterande att ha inför förskollärarprogrammet och att ha på CV:t sen vid jobbsökande? :)
    • Julia :

      När du ska söka jobb efter förskollärarprogrammet, kommer ingen att titta på vad du läste på gymnasiet. Så för CV-t behöver du inte läsa några kurser på gymnasial nivå. Jag tycker fortfarande att engelska 7 och även högre mattekurser är bra att läsa. detta bl.a pga du kanske ändrar dig och vill söka till andra utbildningar senare i livet. -- ang.läsa på komvux: det är inte alls säkert att komvux kommer ge dig plats på någon kurs, över huvudet taget, tyvärr. Komvux har begränsade resurser och de som redan är behöriga prioriteras lågt. Vilka kurser som går att söka på komvux i din kommun? Det kan också vara så att kurser inom "barn-och fritids" ligger i ett paket (yrkesutbildning) som är t.ex på heltid på 2 terminer (och till den är behörighet "Grundskolekompetens" och så ges inte de kurserna på komvux i din kommun som fristående - det är rätt vanligt), då måste du söka hela kurspaketet och du som redan har gymnasial utbildning kommer med stor sannolikhet få svar PLATSBRIST. På så sätt är det en "icke-fråga", tyvärr... alltså har jag små förhoppningar om att komvux kommer ge dig plats på ngn kurs (eftersom du redan är behörig till högskola). Men om du vill testa och se om du kommer in, skriv en lista på kurser som din komvux ger möjighet att söka och vi ska då svara vilken eller vilka av de som vi tror ger "bättre kunskaper" inför förskollärarprogrammet.
      Du kan annars se vilka kurser som ingår i BF som obligatoriska - det ser du i programplanen för BF Här>>>.

    • Wilma : Okej, då vet jag! Det var bland annat någon av de kurserna inom pedagogik jag syftade på. Men får tänka om det kanske bara är onödigt. Mvh Wilma