Gustav
    Vilken gymnasiumutbildning ska jag gå om jag vill bli brandman?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan gå i princip vilket gymnasieprogram som helst, förutom på Yrkesprogrammen där du behöver komplettera med kursen Svenska 2 annars så läser du de behörighetskurser du behöver på alla program. En del gymnasium har dock ibland t.ex en Räddningstjänst profil som kanske kan passa bra - kolla om du har någon i närheten av dig. Ett program som kan vara nyttigt är ju Vård och omsorg där du får medicinska kunskaper som kan vara bra att ha när man är brandman.

    När du sedan söker till Brandmannautbildningen så gör du även flera andra tester..Här kan du läsa mer http://fragasyv.se/fragor/bra-program-om-man-ska-bli-brandman

    /Lena, Syv