Emil
    Hej jag heter Emil, och går i 8.an jag undrar vilken gymnasieutbildning och högskoleutbildning som krävs för att bli brandman. Finns det olika vägar? i så fall vilka?

    MVH Emil

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emil!

    För att bli Brandman läser man ett tvåårig eftergymnasial utbildning som heter Skydd mot olyckor, info om behörighetskraven till den finner du här >>

    Det är inte omöjligt att bli behörig till den utbildningen på ett valfritt nationellt gymnasieprogram. På högskoleförberedande program behöver man inte tänka på vilka kurser som man väljer till - för att de som man behöver för behörighet, läses som obligatoriska.

    På yrkesprogrammen behöver man lägga till Svenska eller svenska som andraspråk 2 (vilket man har till att göra) och Samhällskunskap 1a2 (en liten kurs á 50 poäng, men som det inte helt säkert att man får läsa). Det får man kolla med gymnasieskolan innan man söker till den (om man ska kunna välja Samhällskunskap 1a2), men det gäller, alltså, yrkesprogrammen. På de högskoleförberedande behöver man inte fråga ngt. på skolan innan man söker till programmet.

    Många elever som siktar på att utbilda sig till Brandman väljer Barn- och fritidsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet, men man kan, som sagt, bli behörig på andra program också.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier och yrkesval!

    L. :)

    Liselotte