Sara
    Jag har hittat ett universitetsprogram i England som jag har fastnat för. Det heter ”Business management, marketing, and graphic design” på University of Surrey.

    Har letat efter ett liknande program i Sverige, men hittar inte det. Har hittat ekonomiprogram, men det är inte riktigt samma sak har jag för mig, för vill inte specificera mig på just ekonomi, utan vill lära om business management.

    Finns det något program i Sverige med motsvarande innehåll, eller med fokus på business management?

    Något som kan leda till jobb som exempelvis:
    Markering executive
    Account manager
    Senior digital account manager
    Senior digital account director

    Osv...

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    det är inte säkert det finns en identisk eller ens mycket liknande svensk utbildning (som liknar den utbildningen du hittade utomlands), men prata gärna med studievägledare som jobbar på de lärosäten där du vill studera och kika också gärna på följande svenska högskoleprogram:
    sh.se/program--kurser/program/grund/management-med-it
    hhs.se/sv/Utbildning/BSc/RM
    gu.se/studera/hitta-utbildning/software-engineering-and-management
    lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGSEM-RETAIL
    lnu.se/program/customer-experience-management
    mdh.se/utbildning/program/international-business-management
    ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/international-management
    ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/marketing-management

    Annars så gäller följande: Account managers i Sverige kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. Många har utbildningar från högskolor/universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.
    Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar, snabblänkar nedan:
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/digital-marketing-growth-manager
    yhguiden.se/resultat?Education.text=account

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen, du fick svar på din fråga från Peter SYV men jag tänkte tipsa dig om att titta även på några "liknande" yrken, t.ex på

    Aktiemäklare

    Annonssäljare

    Brand manager

    Customer Success Manager (CSM)

    Ekonom

    Ekonomiyrken

    Företagssäljare

    Managementkonsult

    Rådgivare

    Säljare

    Säljare i företag - och på nästan alla yrkespresentationer på www.framtid.se finns även information om vilken utbildning som önskas eller rekommenderas.
    Annars så finns högskoleutbildningar på lärosätenas gemensam sida: www.studera.nu
    De nu-sökbara högskoleutbildningar - på www.antagning.se
    och
    Yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se