Maria

    Hej Inom de praktiska programmen kan man ju lägga till vissa kurser för att få grundläggande behörighet till högskolan. Jag antar att det även gäller Bygg och anläggning? När jag använder skolverkets tjänst Utbildningsguiden så blir det ändå 0 antal utbildningar på ”kan ge behörighet”. Att jämföra med tex Industriteknik som får 16 av 68 på ”Kan ge behörighet”. Varför har inte Bygg de möjligheterna om man kompletterar med det dom ska ge Grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    med frågor om skolverkets webbplatser vänligen kontakta skolverket. Du kan ringa till skolverket på tel.nr 08-52733200. Vad gäller grundläggande behörighet till högskolestudier så krävs det examensbevis från ett valfritt nationellt gymnasieprogram + godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. På högskoleförberedande program läser man svenska 2,3 och engelska 6 som obligatoriska kurser. På de yrkesprogrammen behöver man säga till på sin skola om att man vill läsa dem, så får man läsa dem (det är elevens rättighet).
    Sedan är det så att många högskole- och även yrkeshögskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar kräver även kurser för Särskild behörighet (och det är väldigt olika vilka kurser som krävs, beroende på vad det för utbildning - t.ex vill man läsa civilingenjörsprogrammet på ett svenskt lärosäte krävs för särskild behörighet godkända betyg i matematik4, fysik2 och kemi1 och det kan man inte uppnå på andra program än NA eller TE men man kan komplettera efter gymnasiet). Det hjälper alltså inte om man har grundläggande men inte särskild behörighet om särskild behörighet krävs.
    Det finns givetvis utbildningar (många kurser på högskolenivå men inte så många program) som endast kräver grundläggande behörighet och till dem kan man bli behörig även på de yrkesprogrammen (för att alla elever har rätt att läsa kurser som avser ge grundläggande behörighet).
    Yrkeshögskoleutbildningar inom områden bygg-, data- och teknik brukar (vad gäller matematik) kräva godkänt betyg i matematik 2. På alla gymnasiets yrkesprogram läser eleverna matematik 1a men ofta finns möjlighet att välja till matematik 2a (dock är det "i mån av möjlighet", t.ex om lärarkapacitet räcker + om tillräckligt många elever väljer läsa den kursen).