Vlora

    Hej! Jag undrar ifall det går att bygga sin egna yrkesexamen. Jag vill studera till Lönespecialist/lönekonsult men det är väldigt många som söker dit och det är en liten chans att jag blir antagen. Så min fråga är om man kan bygga sin egen yrkesexamen? någon typ av löneroll. Helst lönespecialist.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    gäller din fråga en Yrkeshögskoleexamen?
    Alltså de utbildningar som vissas bl.a på Yhguiden.se/resultat?Education.text=lönespecialist ? I så fall måste jag svara: troligtvis - inte, tyvärr. Anledning: kurser som ingår i yrkeshögskoleutbildningar är "unika" för yrkeshögskola och många ggr även unika för just "den här specifika yh-utbildningen" och ges inte någon annanstans + praktik ingår inom utbildningen; och hur ska du få praktik på egen hand?
    Anledningar till varför yrkeshögskoleutbildningar är så populära och blir allt mer populära med tiden är att de är kända för att "snabbt ge jobb". Utbildningarna är flexibla, får starta endast om läge på arbetsmarknaden bedöms vara god för just den unika kompetensen som just den yh-utb utbildar till just nu och de tas fram i samarbete med branscher.
    Tips! sök många olika yrkeshögskoleutbildningar. Det finns ingen begränsning i hur många man får söka samtidigt. Du söker varje yh i första hand; du kan också komma in på många olika yh-utb samtidigt och även komma in på andra utbildningar t.ex inom högskola-universitet, samtidigt. Och i så fall väljer man sen vilken utbildning man tackar Ja till. :)
    Exempel på yh inom "löneyrken":
    Yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult
    Yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom

    Studie- och yrkesvägledare