sabina
    Jag har läst två år på affärshögskolan i Jönköping (marknadsinriktad företagssäljare) 400 poäng.
    Jag är väldigt intresserad av att bygga vidare på denna utbildning och skulle vilja läsa en master inom samma inriktning.
    Jag har försökt googla mig fram inom vilka skoler och typer av utbildninar jag kan gå men hittar inget så tänker jag mailar er direkt istället.

    Kan jag få mina yrkeshögskolepoäng omvandlade till högskolepoäng automatiskt. Eller kan ni tillgodoräkna från mina tidigare studier?
    Kan ni berätta lite hur det fungerar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sabina,
    Yrkeshögskolepoäng och Högskolepoäng är olika typer av poäng, de beräknas på olika sätt och tanken är att man söker jobb efter en yrkeshögskoleutbildning och inte i första hand vill gå fortbildningskurserna.
    Jag har aldrig hört talas om att man kunde omvandla YH poäng till hp /högskolepoäng/. Det är en mycket intressant frågeställning som du kommer med här & jag skall absolut forska i saken, jag blev själv nyfiken om det skulle gå att göra så som du önskar.
    Kan vi forska på var sitt håll och höras senare, när någon av oss hittar ngt. intressant att komma med?
    Jag vill nu skicka några länkar till dig:
    www.studera.nu här finner du alla högskoleutbildningar i Sverige /du kan kontakta några Studievägledare på just den institutionen där du vill läsa/;
    https://myh.se/ Myndighet för Yrkeshögskolan;
    https://www.antagning.se/sv/ Antagning till högskola/Universitet;
    jag återkommer med ett utökat svar på din fråga så fort jag vet med säkerhet hur det ligger till.
    Vi hörs!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Tack för så snabb hjälp och länkarna. Jag läste detta precis och tänkte höra med dig om du känner igen detta eller hur man kan gå vidare med det. Tack
    • : "Nej, det är två olika saker. Du kan inte få dina yrkeshögskolepoäng omvandlade till högskolepoäng automatiskt. Om du vill få kurser och poäng från en yrkeshögskoleutbildning tillgodoräknade i fortsatta studier är det utbildningsanordnaren (t.ex. en högskola) som bestämmer om du kan tillgodoräkna dig dina tidigare studier."
    • : Nej, det är två olika saker. Du kan inte få dina yrkeshögskolepoäng omvandlade till högskolepoäng automatiskt. Om du vill få kurser och poäng från en yrkeshögskoleutbildning tillgodoräknade i fortsatta studier är det utbildningsanordnaren (t.ex. en högskola) som bestämmer om du kan tillgodoräkna dig dina tidigare studier.
    • : Nej, det är två olika saker. Du kan inte få dina yrkeshögskolepoäng omvandlade till högskolepoäng automatiskt. Om du vill få kurser och poäng från en yrkeshögskoleutbildning tillgodoräknade i fortsatta studier är det utbildningsanordnaren (t.ex. en högskola) som bestämmer om du kan tillgodoräkna dig dina tidigare studier.,
    • Julia : Jag tycker att det låter som en mycket bra idé att ta kontakt med just den högskolan/Universitetet där man vill fortsätta sina studier & de får göra bedömning om de kan tillgodoräkna YH poängen.
    Läs alla kommentarer