Jason
    Bygger man på höst terminens betyg eller man höjer hösterminens betyg man fick? Jag menar om man fick E i svenska sen till sommar man får D höjer man eller bygger på ? Blir det E + D eller blir det D

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, det är vårens betyg som kommer att sättas i slutet av maj, som avgör om du kommer in på den gymnasieskola som du helst vill komma in på. Höstterminens betyg är en "milstolpe" eller en fingervisning och vårens betyg i nian brukar vara högre för de flesta elever, vilket beror på att de anstränger sig mer mot slutet. Vårens betyg kan dock vara lägre än höstens om man anstränger sig mindre än förut. Råder dig fråga dina lärare hur du ligger till och vad de rekommenderar du koncentrerar på för att få så höga betyg som möjligt! Lycka till! Mikael syv