Elev

    Hej, Jag har till hösten sökt högskoleingenjör, inriktning byggteknik. Jag har länge haft en dröm att vara med i byggprocessen (specifikt inom projektering/ konstruktion) och utveckla framtidens bostäder med mera och en mer intressant & rolig utbildning/ yrke är svårt att hitta. I vilket fall så överväger jag tyvärr att stryka mitt förstahandsval som byggnadsingenjör p.g.a allt som händer i världen, Covid-19, Ryssland som hotar samt riskerna för lågkonjuktur som ökar varje dag som går. Är orolig att situationen i världen kommer förvärras och det kommer att ta tid för ekonomin att återhämta sig och därav byggas mindre framöver. Skulle ni säga att byggbranschen och specifikt jobbet som byggnadsingenjör är stabilt och att det ser ljust ut om 3 år eller skulle ni säga att det är en ostabil framtid och att det inte är värt att satsa på? Byggs det mycket för tillfället eller har produktionen minskat p.g.a den rådande situationen? Hur ser det ut & hur tror ni att det kommer se ut framöver? Det sista jag vill är att utbilda mig till något för att sedan vara arbetslös men vill heller inte ge upp min dröm. Tack på förhand.

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Olivia!
    Jag förstår att du inte vill utbilda dig till arbetslöshet. Vilka är dina andra alternativ (som du har funderingar på...) förutom byggnadsingenjör?
    Något yrke måste du ju försöka få jobb inom... Du kan inte låta bli att utbilda dig eller jobba (i alla fall på lång sikt).  Titta gärna på många olika yrken på www.framtid.se (där finns fler än 2.ooo yrkesbeskrivningar).
    Vag gäller situationen i världen, så var det ju ingen som på förhand kunde förvänta sig "covid-krisen" eller vara säker på när och på vilket sätt Ryssland skulle angripa Ukraina. Vid krig förloras många liv och även många byggnader och infrastruktur som vägar och broar, förstörs och de kommer behöva byggas upp igen. Så länge finns det människor på vår planet så kommer de behöva bo någonstans och ha vägar och broar att förflytta sig på. Byggnaderna blir också gamla och måste rivas och nya byggnader måste byggas - för att folk ska ha någonstans att bo; barnen behöver förskolorna och skolorna att gå till; sjukhus behöver byggas, renoveras och byggas om... listan på vad och varför man behöver bygga eller renovera är väldigt lång...

    Om du har en dröm så tycker jag du bör satsa på den drömmen.
    För det första, så är det 3 år framåt i tiden vi "pratar om" (det är då du ska söka jobb, om inte du väljer söka till masterprogrammen och läsa i ännu 2 år). Om man inte får jobb efter sin grundutbildning kan man välja läsa mer eller söka jobb i andra branscher (kanske närliggande branscher eller i helt andra, som inte har så mycket med utbildningen man har att göra). Det finns många exempel att hitta när folk jobbar med helt andra saker än vad deras utbildning handlade om. Då kan man fråga sig varför de gick den utbildningen och om de kunde få jobb även utan den utbildningen? Omöjligt att ge ett generellt svar. Många ggr ger grundutbildning en mycket bra grund för att bygga på i många olika riktningar. Man lär sig mycket mer om hur man hittar och bearbetar och presenterar information, om kritiskt tänkande, och man skaffar sig många kontakter (med kursare, lärare och på praktikplatserna - om praktik ingår i utbildningen). Det finns också yrken inom vilka arbetsgivare anställer med "vilken som helst 3-årig högskoleutbildning" (nästan oavsett vilken inriktning/innehåll utbildningen hade) - detta för att en eftergymnasial utbildning är även som "OK"-stämpeln (alltså bevis på att man kan hantera information och uppgifter på hög nivå med godkända resultat, att man är tillräckligt snabb i att lära sig nya saker och att man är bra på att organisera sig: lägga upp sina studier, klara av tentorna, inkomma med inlämningsuppgifter i tid mm.). Man kan jämföra det med körkortet (ser mycket bra ut i CV och många arbetsgivare ser det som PLUS i kanten, även om det inte ingår i jobbet att köra).