Caroline
    Hej, jag arbetar på gymnasiet och har en fråga angående moderna språk. En elev som går Samhällsprogrammet inriktning media har svårt att nå E i Franska 3, vilket är de första 100 poäng hen läser av de 200 poäng i moderna språk som ingår i de programgemensamma ämnena. Hen vill inte heller läsa mer franska efter det. Är då alternativen 1. Att eleven får F eller klarar franska 3 och läser resterande 100 poängen i ett annat språk, exempelvis spanska 1? 2. Går det att rektorn beslutar om ett individuellt anpassat program och man byter bort de 100 poäng språk som eleven ännu inte har påbörjat mot något annat, exempelvis mot mer engelska? Alltså får man byta bort språk i ett samhällsprogram genom ett individuellt anpassat program och eleven ändå kan nå en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline!

    Eleven kan nå gymnasieexamen även med F i två kurser Moderna språk. Det blir 200 poäng F och det är "under" den summan poäng (250) som är den högsta tillåtna. - det är alltså alternativ a). att uppnå examen med F i båda kurser Moderna språk; men då får eleven bara ha ännu 50 p. F i en annan kurs, inte fler.

    b) om eleven har ett annat modersmål än svenska, kan man ersätta Moderna språk med elevens modersmål - på två olika sätt: just som Modersmål eller eleven kan läsa sitt modersmål som "Moderna språk", om en behörig lärare finns som har rätt att sätta betyg. Exempel: eleven har polska som modersmål - då kan eleven
    alternativ b.1) läsa Modersmål (polska) 3 och 4
    eller alternativ b.2) läsa Moderna språk (polska) 3 och 4 - fördelen med det senare alternativet att det ger Meritpoäng;

    c) Individuellt anpassat program - det är rektors beslut om det är lämpligt. Vad som gäller i detta fallet är sammanfattat på den här sidan: http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    d) Byta program till t.ex. Estetiska eller Teknik - där läser man inte Moderna språk som obligatoriska kurser; vid programbyte är det en ganska vanlig lösning att beslut om Individuellt anpassat program fattas;

    e) Kämpa för godkänt betyg i Franska 3 och oavsett om det blir F eller E i Franska 3, välja ett annat språk nästa år, som du skriver i din fråga "Spanska 1" - till exempel. Om eleven får E i Franska 3, får hen 0,5 i Merit för Moderna språk. För Moderna språk 1 får hen inga Meritpoäng men uppfyller ändå kraven för att nå gymnasieexamen - vad det gäller innehåll i programmet.

    Om eleven inte är myndig, måste föräldrarnas samtycke inhämtas men det vet du säkert om.
    I fall eleven vill kämpa för att nå godkända betyg i Franska 3 och sedan 4, vill jag tipsa om att se sig om i fall det finns något Språkverkstad eller Språkcafé i er stad - där man kan träffa "språkbärare" och träna franska i "en skarp situation". Det franska språkcafé som vi känner till finns på https://biblioteket.stockholm.se/kalender/franskt-språkcafé-på-östermalms-bibliotek-6 Östermalms bibliotek.

    Om du känner till en annan möjlighet att träffas för att prata franska (någonannanstans) är vi tacksamma om du tipsar oss.

    Med vänlig hälsning
    Mikael