Astrid
    Hej! Jag går nu andra året på restaurang och bytte till det från IB. Men jag tycker inte det är kul, jag mår dåligt över valet även om jag är på en bra arbetsplats och vet att jag kan få jobb direkt (har redan jobb). Men så tänker jag ändå att det ibland är lite kul, men varför mår jag så dåligt över det? Jag går lärling och jobbar tre av fem dagar och det är nästan en fröjd att komma till skolan de två andra dagarna.

    Jag funderar på att hoppa av lärling men är då rädd att jag måste börja om eller gå men ettorna, vad är mest troligt då? (vet att det beror på skolan, men jag skulle ändå läsa ikapp vissa ämnen i trean som hör till restaurang). Sedan tycker jag väldigt mycket om språk och resor och innan bytet övervägde jag hotell och turism som jag kanske skulle ha valt istället. Men då måste man väll börja om även om jag redan läst alla ämnen so matte, engelska osv. förutom hotell ämnerna? Eller skulle man kunna läsa allt sånt i trean på något sätt? Allt känns bara så rörigt och vet ej vad jag ska göra!!

    Tacksam för svar även om historian och frågan är lite flummig!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,
    det är mycket bra att du redan har jobb!
    Att läsa på gymnasiet är, som du säkert själv också vet, är frivilligt och du är 18 år och kan hoppa av gymnasiet och börja jobba. Som kock, servitris eller kallskänka kan man flytta till olika länder och jobba några månader eller år - i många olika länder.
    Det är inte heller omöjligt att göra ett studieuppehåll för att jobba ett år och läsa åk3 från hösten 2019, om en ledig plats då kommer att finnas /vilket man ej kan vara säker på men alltid kan hoppas att man har tur/.

    ******
    Det är fördelaktigt att ta ut examensbevis; det gör du "för livet"; du vet inte vad livet har "i sitt skötte" framöver. Det kan mycket väl hända att du i framtiden vill läsa på eftergymnasial nivå, ex. inom yrkeshögskolan - ex. till att bli Internationell Sommelier eller manager inom restaurang-branschen; sådana och liknande utbildningar brukar erbjudas inom yrkeshögskola.
    Nu är det slutet av läsåret och sommarlovet börjar mycket snart. Förhoppningsvis kan du komma på nya tankar mot slutet av sommaren och kan tänka dig fortsätta läsa i trean för att ta ut ditt examensbevis.
    Det är bra att du trivs i skolmiljön; kanske kan du i så fall tänka dig bli yrkeslärare på RL-programmet?
    ******
    Att byta från lärling till vanlig klassrums-undervisning bör gå, utan att gå om. Det är ju samma kurser man läser som lärling och som en "vanlig elev på ett yrkesprogram"; men huruvida just din gymnasieskola erbjuder icke-lärling vet inte jag, för du skriver inte vilken skola du går på.
    Om din skola ej erbjuder icke-lärling, se dig omkring vilka andra gymnasieskolor som erbjuder vanlig traditionell skolförlagd undervisning och fråga om de har plats i åk3 från hösten.
    ******
    Att hoppa in i ett nytt program ? - tror inte jag går; detta trots att du redan har godkända betyg i matte, svenska, engelska mm.; pga du ej läste yrkeskurserna som läses redan i åk1 - och sedan i åk2, och förlägga alla dem under ett och samma läsår kan man, av praktiska anledningar, inte göra. Du skulle i så fall behöva "koncentrationsläsning" - läsa yrkeskurser /endast dem/ i mycket hög takt, en efter den andra - på heltid; det upplägget finns inte inom gymnasiet i Sverige. Att skapa individuell utbildning just för en eller några få elever kan man inte pga ekonomiska anledningar; det skulle kosta extremt mycket att göra det. Du får givetvis fråga på de skolorna dit du vill byta men jag är i princip säker på att du får Nej överallt, tyvärr.

    Vad vill du jobba inom när du "blir stor"? Kika på många olika yrken på Framtid.se!