Jon
    Hej!

    En elev i SA har läst 100 p moderna språk (tyska) i åk 1 och vill inte fortsätta med det. Hon undrar om det går att byta ut den mot Modersmål (estländska). Där jag jobbar anlitar vi en extern utbildningsanordnare vad gäller modersmål.

    Poängen är om 100 p modersmål täcker de resterande 100 p i moderna språk inom SA-programmet? Jag förstår att hon inte får meritpoäng men att det fungerar för en gyexamen.

    Tack för all hjälp!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jon,
    ja, enligt vad vi har fått för svar från sakkunniga förut och som vi själva tolkar reglerna så funkar det att inom 200 poäng Obligatoriska moderna språk på SA ha en eller 2 kurser i Modersmål. Som du själv skriver, får man inte meritpoäng för modersmål, men man uppfyller kraven för att få examensbevis.
    Hälsningar
    Peter syv