Ludde

    Hej! Jag går just nu och nian och under den preliminära intagningen valde jag att gå ekonomi i första hand då jag var väldigt intresserad utav just den linjen och vad den erbjöd. Men med tiden har jag börjat tveka och funderar istället på att gå natur. Jag har just nu B i matte och biologi samt C i fysik och kemi. Jag tror jag kommer höja mig i matten, kemin och fysiken denna termin. Jag har alltid varit intresserad av matten och har på senaste tiden intresserats av alla NO-ämnen samtidigt som mitt intresse för ekonomi minskat, men jag är orolig att kurserna på natur kommer vara allt för svåra, men samtidigt vill jag inte läsa matte b på ekonomi. Hur bör jag tänka?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ludde,

    det går att studera även utanför skolan, dvs bedriva självstudier och just i matte finns det en jättebra sida www.matteboken.se - och alla som vill kan läsa kurser i matte på egen hand: både repetera och läsa "framåt och uppåt", dvs läsa högre/svårare kurser.

    På gymnasiets ekonomiprogram läser man på inriktningen "ekonomi" matte 1b, 2b och 3b men som valbar kurs kan man lägga till även matte 4 och ibland också matte 5 och/eller matte specialisering.

    B-spår i matte är mer inriktat på Ekonomi;

    C-spår i matte på gymnasiet är mer inriktat på Naturvetenskap. Det är oftast svårare att få högre betyg i matte i c-spåret. C-språr kallas för "avancerat" och B-spår kallas för "medelsvårt".

    På Naturvet.pr kommer du läsa kemi, fysik och biologi som obligatoriska kurser.

    Om du är osäker på vilket program som passar dig bäst - se om du kan gå på några öppna hus under omvalsperioden; prata med syv på din skola ännu en gång; be att få provgå /"skugga"/ på både ekonomi- och på naturv.pr på minst en gymnasieskola (helst på ett par-tre stycken gymnasieskolor) - då har du möjlighet att få mer info, prata med elever som går på de två programmen och på så sätt fatta det bästa beslutet ang. gymnasieval.

    Lycka till!

    Peter syv