stephanie
    Hej, jag har läst termin 1 på beteendevetenskapliga programmet på Mdh, är inne på termin 2 nu. Det är så att jag har börjat fundera om jag kanske ska byta till socionom istället efter termin 2, hur fungerar det med att tillgodogöra kurserna? dessa 2 program är relativt lika på många sätt, dock har ju socionomerna mindre psykologi men istället juridik. Jag vill helst inte behöva läsa ytterligare 3,5 år, alltså utöver mitt första år på beteendevetenskapliga programmet! tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie!

    Det brukar funka så att man söker till programmet på "vanligt sätt" och om man kommer in, ansöker man om "tillgodoräknane" och får svar om hur mycket man kan tillgodoräkna sig. Pga kurserna brukar ligga utspridda och inte inom första terminer (jag menar, alla de som du får tillgodoräkna dig) - då blir det i praktiken inte kortare tid men man kan hoppa över några kurser, utspridda inom programmet. Under tiden man ej läser, kan man göra annat - läsa annat eller jobba.

    Men du får hemskt gärna kontakta Studievägledare på alla de högskolor/universitet där du kan tänka dig läsa till Socionom och höra med dem om de kan bevilja någon sort undantag eller om de lokalt infört andra regler.

    Varje högskola/universitet har ganska stora befogenheter att bevilja diverse undantag, därför är det fördelaktigt att kontakta just den berörda högskolan och fråga direkt "på plats" där.

    Önskar dig lycka till! Kommer att hålla tummarna för dig! Hör av dig och berätta vad du fick för svar på högskolorna... vi hoppas de ger dig ett positivt svar.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare