Nikola
    Hej,

    För tillfället läser jag informationsteknik på KTH, det är mitt första år (det har alltså endast gått 3 veckor sedan jag började) och jag har insett att det här programmet verkligen inte är för mig. Jag hade inte riktigt några intressen under gymnasietiden så jag tog den utbildning som jag tyckte såg "bäst ut på papper". Matten har jag inget intresse för och överlag har jag varit väldigt olycklig sedan start. Alternativen jag har nu (med betygen jag har) är att börja plugga ett ekonomiprogram på SU från våren 2020. Detta skulle alltså vara antingen "Företagsekonomi", "Nationalekonomi och statistik" eller "Nationalekonomi och statsvetenskap", men jag är osäker på vilken som anses vara bäst, hur skiljer sig utbildningarna, master möjligheter, och karriärmöjligheterna till exempel?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nikola;

    du får gärna läsa på utbildningarnas egna hemsidor och prata med studievägledare och utbildningsansvariga på de utbildningar.
    Master-möjligheterna ligger ju 3,5 år fram i tiden och ingen idag kan säga vilka masterprogram kommer erbjudas då. Utbildningsutbud förändras; det är konstant; och även dina intressen och planer kan förändras rätt mycket; t.ex om du söker jobb och får det och vill jobba ett tag... för att bestämma senare vad för utbildning du vill gå sen...

    Du kan också kika på www.yhguiden.se - yrkeshögskola erbjuder ett stort antal kvalificerade eftergymnasiala yrkesutbildningar; fördelen är att de är kortare och mer praktiska samt leder raka vägen till jobb.
     Du frågar vilken utbildning "anses vara bäst"? men jag undrar "anses" - av vem?
    Om det är en utbildning som kanske är för tråkig för dig; eller om dina styrkor ligger inom ett annat område, så kommer du inte vara nöjd när du läser och inte med ett jobb som följer efter en sådan utbildning. Sedan, kan ju olika arbetsgivare tänka väldigt olika... om du söker jobb är det just den arbetsgivaren som bestämmer om hen anställer dig eller inte; och jag kan inte redovisa vad alla de arbetsgivare anser som du i framtiden kan tänkas söka jobb hos; många av de arbetsgivare kanske idag ännu ej finns...
    Sedan är det också så att inom många högskoleprogram ligger valbara kurser - och just din unika utbildning kommer att bestå av Programmet + just de valbara kurser som du har gått + dina intressen och arbetslivserfarenhet utanför utbildningen + de eventuella kurser du läser vid sidan av utbildningen + de språk du kan, förutom svenska och engelska ... så det är mycket som spelar roll. Många arbetsgivare går också mycket på "personliga egenskaper"_ hur nyfiken, lättlärd, flexibel och samarbetsvillig man är...