Hampus
    Hej
    Jag har nu börjat Ekonomiprogrammet på Donnergymnasiet i Göteborg. Det har väl känts OK än så länge, men knappt ens det. Det känns som att studietempot är lågt jämfört med vad jag upplevde i både åttan och nian. Därför undrar jag om det skulle vara en bra idé att kika lite på andra skolor. Min syster gick Rudebeck Samhäll (hon gick ut i våras) och jag har från henne hört att det är ett högt tempo där. Lärarna på Donner har säger att "plugget kommer", men jag våntar fortfarande. Dessutom känner jag att jag snabbt kommer tröttna (om inte redan) på Donners alla-måste-älska-alla attityd.
    Jag vet att Rudebeck inte har Ekonomiprogrammet så isåfall får jag välja mellan Na och Sa. I framtiden tänker jag attt jag gärna vill syssla med ekonomi, juridik eller arkitektur. Hur ligger behörigheterna för den typen av yrken baserat på Na och Sa

    Tack på förhand!

    Hampus

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hampus!
    Jag svarar på din sista fråga först:
    för arkitekt är det Teknikprogrammet som passar bäst,
    för ekonom är det Ekonomiprogrammet,
    för juridikstudier kan man lätt bli behörig på alla högskoleförberedande program och även på yrkesprogram.

    För att kunna byta skola, måste du först och främst få reda om det finns någon Ledig plats på en utbildning dit du vill byta. Även om du har mycket högre Mtv eller Jmf (betygspoäng från grundskola) så spelar det tyvärr ingen roll om alla platser är upptagna.

    I fall plats finns, kan rektor ändå säga Nej för att det har nu gått 6 veckor av terminen och det krävs en stor arbetsinsats från både dig OCH FRÅN LÄRARNA på den mottagande skola för att introducera dig och ge dig handledning, mm. inkl ge dig möjlighet att tenta av de delar av kurserna som du missade fram tills nu.

    Jag säger inte att du inte kan byta.
    Jag säger att du måste snarast ställa en fråga till rektor på den skola och det programmet dit du vill byta: finns det ledig plats?

    Om det finns fler skolor som du kan tänka dig att byta till - fråga på alla dem samtidigt, om det finns lediga platser.

    Du kan söka om till åk1 igen till hösten 2016 och upprepa hela antagningsförfarande från förra året. Då kan du söka andra utbildningar på andra skolor och gå om åk1. Detta säger jag bara "för din kännedom".

    I fall inga platser finns på en skola där du vill läsa, kan du tyvärr inte byta.

    I så fall är det bra att du ägnar dig åt självstudier och i matte kan jag rekommendera www.matteboken.se - en bra gratis sida.

    Med alla de möjligheter som internet erbjuder, kan du med fördel köra en hel del självstudier. Använd lärare som handledare - ställ de frågor som du har. Läs "framåt" i läroböckerna. Gå på djupet. Forska kring de begrepp och företeelser som du läser om i läroböcker, lär dig mer om allt - så kan du mer sen, vilket kommer även visa sig i dina betyg.

    Skillnaden från grundskolan är att man på gymnasiet förväntas ta mer eget ansvar: läsa om det som känns viktigt och som intresserar dig.
    Du kan redan nu börja samla material till ditt Gymnasiearbete, en obligatorisk kurs i åk3 - en sort Examinationsuppsats eller ett Projekt som man gör för att påvisa att man är redo för studier på högskolenivå.

    Återkom gärna om du fortfarande har några frågor kvar eller om du kommer på ngt. nytt.

    Hälsningar
    Mikael SYV