Nicola
    Hej. Jag går ekonomi programmet i 2an och ska snart gå in i mitt tredje år men jag känner att jag vill gå transport linjen istället. Kan man byta från ekonomi linjen till transport linjen och gå 1 år bara med tanke på skulle börja 3an istället för att gå om alla 3 åren igen. Borde det inte kunna gå för har läst dem grundläggande ämnen i båda åren?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nicola. Du får söka till år1 på FT/transport och om du kommer in tror jag du kommer läsa i 3 år ändå, även om du har många godkända betyg från åren 1 och 2. Förklaring: yrkeskurserna är spridda på 3 år och ges ej i någon komprimerad variant som du skulle behöva gå (om den fanns). Att skapa individuellt upplägg och undervisning för en elev kommer gymnasieskola inte att kunna göra pga det skulle kosta enorma summor pengar (lärare vill ju ha betalt även om de undervisar en elev i stället för en grupp elever).
    Du förlorar inget om du gör ansökan till FT/transport via gymnasieantagningen. Du fortsätter nu läsa som vanligt på din nuvarande utbildning och om du kommer in på FT kan du då bestämma dig om du tackar Ja eller Nej till den nya studieplatsen.
    Tips! det kan eventuellt finnas möjlighet att bli klar på 2 år i stället för 3 år om man går Lärlingsutbildning. Som lärling läser man yrkeskurserna på en arbetsplats. Men nu är det Covid-19 tyvärr... vi hoppas situationen förbättras och utbildningarna kan återgå till det normala igen. och då kanske det blir möjligt att komprimera utbildning till 2 år (från 3 år) pga du redan har godkända betyg i många kurser. OBS! vi kan inte lova att det blir så, men större chans är det på lärlingsutbildningar, se därför på vilka gymnasieskolor som det från HT21 ges FT/transport i lärlingsform: gymnasieguiden.se/gymnasium?transport-lärling