Johanna
    Hej!
    Jag har läst den Estetiska linjen med inriktning Estetik och Media i ett år men trivs inte alls bra, Så vill nu byta både skola och linje. Därför undrar jag om jag skulle kunna byta från denna linje till Samhälls-linjen med inriktning Medier, Information och Kommunikation för vad jag vet så läser de många gemensamma ämnen. Men jag undrar hur det blir med moderna språk då eftersom jag inte har läst något utöver Svenska och Engelska i ettan vilket de på Samhällslinjen har gjort? Kommer jag att kunna läsa till dessa efter gymnasiet eller läsa ikapp dem nu? Och är det sedan något annat som kommer att bli ett problem? Vad jag vet från gymnasievalet så skulle detta bytet inte vara något problem att göra nu i tvåan? Jättetacksam för svar då jag inte pratat med någon annan om detta än och väntar gärna med det tills jag vet mer / Johanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna!
    Det viktigaste är att du måste få svar på frågan om det finns Ledig plats på den skola som du vill byta till.
    För att få reda på det kontaktar du rektor på det aktuella programmet (i ditt fall Samhällsvetenskapsprogrammet). Om Ledig plats finns, hjälper personal på den nya skolan dig med allt det praktiska.

    Ang. Moderna språk: om rektor på den nya skolan fattar beslut om Individuellt anpassat program, så kan du tillsammans med SYV på den nya skolan göra upp en Studieplan som kanske inte inkluderar Moderna språk över huvudet taget eller bara en kurs (100 poäng). Detta blir möjligt pga rektors beslut om Individuellt anpassat program. Om inte rektor fattar ett sådant beslut, då är Moderna språk 200 poäng (2 kurser) obligatoriska på SA och då måste du hinna läsa in dem - och i så fall blir det troligtvis en kurs i Moderna språk under åk2 och den andra kursen - under åk3.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA