Alice

    Hej! Jag har sökt socionomprogrammet på 12 olika ställen i landet. Mest troligt är att jag kommer att komma in i Östersund. Det jag undrar är ifall det går att byta program och högskola till Göteborg, om det senare under året skulle dyka upp en plats där. Har hört att det kan skilja lite mellan kurser och liknande men är detta en möjlighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!
    du bör vara beredd att läsa hela utbildningen på den orten där du blir Antagen - detta för att det finns inga garantier på att kunna byta till en annan ort. Även om lediga platser uppstår senare under utbildningen, så är det inte säkert att lärosätet väljer att anta studerande på de platserna och ett annat "problem" kan uppstå: konkurrens om de lediga platserna (det kan finnas fler personer som vill byta till studieort Göteborg). I vilken ordning kurserna läses kan skilja sig från ett lärosäte till ett annat, trots att de är samma program.
    För mer information kontakta studievägledare på den institutionen dit du vill byta.