Caroline
    Hej!
    Jag är en tjej som går första året i yrkesprogrammet hotell&turism. Jag tycker att linjen är jätterolig och klassen är bra. Vi har inte så mycket plugg och vi har väldigt mycket praktiskt. Men jag känner att jag skulle klara av ämnena på så mycket svårare nivå.
    Jag funderar på att byta till naturvetenskap till 2:an men jag vill verkligen inte gå om ett år. Finns det något sätt man skulle kunna plugga upp dem ämnena som behövs?
    Vi har bara matte, svenska, engelska, språk, idrott och turismämnena. Nu i 2:an så går matten bort dock. Jag tycker om matte jätte mycket och skulle gärna vilja fortsätta ha det.

    Innan har jag inte tänkt så mycket på framtiden men jag tror att det är bättre om jag går naturvetenskap och får en bättre bredare utbildning.
    Skulle jag kunna byta nu till naturvetenskap från hotell&turism eller är det för sent?
    Jag vill som sagt inte gå om ett år i gymnasiet...

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du trivs med både programmet och din klass -det är mycket värt! Dessvärre så kan det nog bli svårt att byta till Natur utan att gå om ettan eftersom man läser mycket kurser som du inte har läst och det kan vara svårt för ett gymnasium att ordna så att du kan dubbelplugga in ettan och samtidigt gå tvåan. Även om du är duktig så blir det nog svårt.

    Vill du ha en bred naturvetenskaplig kompetens så kan du kanske välja till fler mattekurser på Individuella valet på ditt program och sedan plugga basår inom Natur på högskolan -det funkar också och tänka framåt och inte bakåt liksom. Då kan du stanna kvar på ditt program där du trivs och ändå i efterhand skaffa dig kompetenser inom naturområdet för vidare utbildningar.

    Här kan du läsa mer om basåret på t.ex Göteborgs universitet http://www.science.gu.se/utbildning/basar/

    /Lena, Syv