Emelie
    Hej! Jag går i årskurs ett på humanistiska programmet. Jag undrar om det är möjligt att byta till samhälle i en annan kommun? Efter 1 termin.
    Nu bor jag inackorderat och vill flytta hem till hemkommunen igen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie,
    du borde kunna flytta tillbaka till din hemkommun, om du så önskar.
    Om jag förstår dig rätt, så finns det inte HU i din hemkommun och det är därför du läser i en annan kommun & bor inackorderat.
    Det är skillnad i programmen - HU och SA, så det kan bli svårt för dig att hoppa in i pågående kurser, som du inte har läst under höstterminen.
    En annan fråga är - finns det plats i åk1 på SA i din hemkommun?
    I fall det inte finns plats på SA, kan din kommun erbjuda dig plats på ngt. annat program, där det finns platser. Du har inte rätt att kräva att de tar in dig på just det programmet, som du själv önskar gå på. Förhoppningsvis finns det platser på SA i din hemkommun och då blir frågan: hur skall du kunna hoppa in i de pågående kurser, där du ligger efter med en hel termin?
    Det är upp till rektor på programmet att svara på båda frågorna:
    1. om det finns plats på SA
    2. om skola har möjlighet att erbjuda dig hjälp med att läsa ikapp

    Lättare skulle vara om du läste hela åk1 på HU och fick betyg i ett antal kurser. I så fall kan rektor på SA i din hemkommun fatta beslut om individuellt anpassat program och byta ut några kurser, så att du får in dina HU kurser in i SA gymnasieexamen. Återigen: plats på SA måste finnas.

    Ett annat alternativ för dig är:
    a) söka till åk1 SA i din hemkommun /precis som du sökte förra året, på grundskolebetyg/
    b) under resterande delen av läsåret - bli inskriven på IM, individuellt alternativ i din hemkommun där du kan kombinera studier med praktik eller t o m ha "helpraktik"
    och på det "förlorar" du ett år men å andra sidan, så slipper du allt stress kring läsa ikapp en halvtermin /i några kurser som skiljer HU och SA åt/.

    Jag råder dig att ta kontakt med rektor på SA i din hemkommun och fråga om det finns plats. Om svaret är NEJ, då kan du inte byta till just SA (i alla fall inte just nu). Ta även kontakt med Utbildningsförvaltningen i din hemkommun. De kommer att berätta för dig vad som gäller i din situation.
    Du är inte myndig och dina vårdnadshavare kan ta de kontakter i stället för dig. Det är kanske t o m bättre om just vårdnadshavare tar kontakt. Vårdnadshavarens samtycke behövs ju ändå.

    Jag vet inte varför du vill byta program och flytta tillbaka till din hemkommun. Du får berätta om du vill och i så fall kanske vi kan ge dig ett bättre (mer anpassat) svar. Nu har jag skrivit de generella reglerna som gäller och kan tyvärr (utan att veta mer om din situation) inte ge dig ett bättre svar.

    Önskar dig allt väl! Lycka till!
    ANNA SYV
    Hej igen, nu skriver jag till rätt Emelie i alla fall! *L* :-)
    Du måste kontakta utbildningsförvaltningen i din hemkommun. Du eller dina föräldrar bör ta alla de nödvändiga kontakter.
    I fall plats finns på den utbildningen dit du vill komma in på och rektor tar in dig, är det bara att byta.
    Bra att du läste samma kurser som eleverna på SA i din hemkommun. Då är det lättare att komma in i undervisningen - om det är exakt samma kurser.
    Önskar dig stort Lycka till! och tack för att du lärde mig idag - att jag måste läsa om frågor innan jag svarar. Jag förlitade mig på mitt minne, vilket visade sig vara fel sak att göra! *L* :-) Mitt minne är bra, men kort!
    Anna SYV
    • : Hej! Tack så mycket för svaret.
    • : Att gå om är ingenting jag skulle kunna tänka mig. På samhäll dit jag vill byta har eleverna läst Svenska 1, engelska 5, b-språk, historia 1b, religion 1b, naturkunskap 1b och matte 1b, vilket är samma som jag har läst. Dock har jag läst kurser utöver det, som c-språk och retorik. Så det är alltså ingen hel kurs som jag missat.
    • : Jag vet inte om det finns plats faktiskt.
    • Anna : Även om det finns plats, har rektorn rätt att säga "nej" i fall hen inte tror att det kommer att funka. Du måste fråga rektorn. Du har inte automatiskt rätt att komma tillbaka till din f d klass då du har missat en del av undervisningen. Jag är fullt medveten om att det inte var ditt fel att du missade: är man sjuk, så är man. Men det spelar i detta fallet ingen roll om det var ditt fel eller ej. I fall en elev missade flera månader i skolan, är det som regel - att gå om ett år. Om rektor kan bevilja UNDANTAG i ditt fall, kan bara rektorn svara på. Önskar dig allt väl och lycka till! :-)
    • : Vänta, vadå sjuk? Jag har gått utan ogiltig frånvaro (knappt giltig heller) så jag förstår inte vad sjuk har med det att göra?
    • Anna : Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade dig: jag har utifrån din fråga har förstått det så att du har varit sjuk under en period och av den anledning missade undervisningen. Det är mycket möjligt att jag har missuppfattat dig. Förlåt! Det är - oavsett anledning - varför en elev har slutat på en viss utbildning ... i fortsättningen rektors beslut att ta in eleven tillbaka eller ej. Det är enbart om man fick "anstånd med platsgaranti" som man har rätt att komma tillbaka. Det är brukligt på högskolan att man ansöker om det. På gymnasiet är det sällan och man måste ansöka innan man avbryter sina studier. Det är rektors beslut som gäller. Kontakta rektorn.
    • Anna : Ber hemskt mycket om ursäkt! - det är en annan Emelie - som också ställde frågor idag... hon berättade att hon missade några månaders undervisning pga sjukdom. Ni har samma namn! Ber HEMSKT MYCKET OM URSÄKT... jag trodde att du var hon. Jag bör givetvis ha läst den ursprungliga frågan!!! Vilket sammanträffande - att det är två olika Emelie som ställde frågor idag. Annars är det är ovanligt & mycket vackert namn!
    • Anna : Den andra Emelie har raderat sina frågor från sajten nu - men eftersom ni har samma namn, har jag tagit fel. Som sagt, ber hemskt mycket om ursäkt. Den andra Emelie frågade om hon kan komma tillbaka till sin klass efter flera månaders sjukdom och jag svarade att det beror bl a på om det finns plats kvar. Och du skrev i din kommentar att du inte vet om plats finns... därför blev det så att du fick svar på HENNES FRÅGA. Jag skall i fortsättningen läsa om en ursprungliga frågan en gång till - innan jag svarar. Bra att jag fick lära mig ngt nytt idag! *L* ;-) "Att fela är mänskligt, att förlåta är ... gudomligt!" - känner du till det ordspråket? Förlåt mig! :-) *L*
    Läs alla kommentarer