Charlotte
    Hej!
    Jag vill ställa en fråga för min sons räkning. Hans högsta önskan är att bli läkare. Han har gått ut första året på IB-linjen. Det gick inte så bra med matten. Detta ledde till att han bara blev behörig till den lägsta nivån av matematik under årskurs två. Han kommer också att läsa biologi och fysik och i de ämnena har han,kvalificerat,sig för att läsa på den högre nivån.
    Han undrar nu om det hade varit smartare att försöka byta över till NA- programmet istället för att fortsätta IB. Då har han 2 år på sig att få ett bättre betyg i matte än det han har nu?
    Om han fortsätter på IB, kan han läsa upp matten på KomVux? Vi har också hört talas om något som heter naturvetenskapligt basår, kan det vara en väg?
    Och utifrån ovanstående resonemang, vilka kvotgrupper kommer han att hamna i?

    Vänliga hälsningar: Charlotte

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, fortsätter sonen IB så kan han komplettera matten på Komvux alternativt via Naturvetenskapligt basår på högskolan efteråt - då hamnar han i urvalsgrupp BII (för de som kompletterat sina betyg).

    Byter sonen till Natur år två så måste han vara i fas med matten där - dom ska börja på Matte 3 - och andra kurser. Det är den mottagande skolan som då bedömer om de kan anta sonen i mån av plats och kurser som är klara. /Lena, Syv