Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Aliyah!
    Du ställer en fråga som inte går att ge ett generellt förhands-svar på. Svar på din fråga beror på om det uppstår lediga platser på programmet på KTH och om hur stor konkurrens det blir om de lediga platserna. Det kan finnas fler personer som vill byta till KTH. Hur institutionen på KTH kommer i så fall prioritera sökande till de lediga platserna vid antagning till Senare del av programmet, måste du fråga de som jobbar på KTH.
    Vår erfarenhet är att det finns de som byter utbildningsort, och kommer in i Senare del av programmet på ett nytt lärosäte. Hur svårt det blir att göra det beror till stor del på ren tur - för att om inga lediga platser uppstår, då kommer inte den möjligheten att finnas. Men även om lediga platser uppstår, kommer din situation med bytet bero på hur många andra personer som också - precis som du - vill byta till KTH.
    Mitt förslag till dig är att du gör ditt bästa på den utbildningen som du nu kom in på, försöker få så bra kunskaper och så bra betyg som möjligt och kontinuerligt "övervakar" möjlighet att byta till KTH; du kan t.ex kontakta studievägledare på den institutionen på KTH där programmet ges och även programrektorn och berätta om att du är intresserad av att byta och be dem att höra av sig om någon ledig plats uppstår. De kan dock hänvisa dig till att söka till Senare del av programmet om sådan möjlighet öppnas i framtiden, men du förlorar inget på att försöka få de att spara dina kontaktuppgifter.

    Studie- och yrkesvägledare