Ida

    Hej! Jag heter Ida och går vårterminen i 1:an på gymnasiet. Jag går för tillfället natur men funderar på att byta till ekonomiprogrammet istället. Jag undrar hur jag ska gå tillväga och vilka förändringar det kan skapa i kurserna. T.ex om jag behöver läsa till något och när jag isåfall ska göra det. Jag skulle speciellt vilja veta hur det är gällande matten. Jag har ju läst matte 1c och om jag går klart denna termin har jag då även läst färdigt matte 2c. Behöver jag ändå då läsa 1b och 2b matten? Hälsningar Ida.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    i examensbeviset får vilken som kurs (matte 1a, eller 1b eller 1c) ingå - alltså valfri mattekurs på nivå1 - i examensbevis från vilket gymnasieprogram som helst. Så, om du läser mot examen på ekonomiprogrammet får du ta in betyget i matte 1c in i ditt examensbevis (trots att det på EK läses matte 1b).
    För att ta in "fel kurs" på högre nivåer, från matte 2 och uppåt, krävs rektors beslut om individuellt anpassat program. Ett sådant beslut tas av rektorn - på undantag, alltså är det inte elevens rättighet att läsa Individ.anpassat program. Men om elever byter program, så är det ganska vanligt att ett sådant beslut tas av skolans rektor, så jag tror att chansen är rätt stor att du ska kunna ta in betyget i matte 2c in i exam.bevis från ekonomiprogrammet.
    ***
    Ang. självaste byte av program
    Att komma in på gymnasiet, i Sverige, på annat sätt än genom konkurrens med grundskolebetyg via gymnasieantagningen, är inte en rättighet. Du får och (enligt mig) även bör söka på nytt till år1 via gymnasieantagningen. Om du kommer in "på vanligt sätt" till EK och kan uppvisa godkända betyg från år1 som du får nu, till sommaren, då är jag rätt säker på att du kommer bli uppflyttad till år2 och kommer läsa enligt Individuellt anpassat program (vissa kurser i ditt exam.bevis kommer då vara annorlunda mot innehåll som eleverna oftast har i sina exam.bevis från EK). På så sätt kommer du kunna ta ut examen "som om du från hösten 2020 läst på EK". Det är vad jag råder dig att satsa på.
    Du kan samtidigt som du söker till år1 på EK via gymnasieantagningen, även försöka byta dig direkt in i år2, men det får du göra när du fick betygen från år1 på din nuvarande utbildning (man får då se om det finns ngn ledig plats på ekonomipr.på de skolorna där du vill läsa, men även om ledig plats finns, så behöver inte rektorn ta in en elev som läst år1 på fel program... här chansar du att både plats finns och rektor är tillmötesgående). Du förlorar inget om du söker via gymnasieantagningen till år1, på nytt, alltså. Du fortsätter nu läsa "som vanligt" och kan även ändra dig sen och välja att stanna på din nuvarande utbildning. Och du kan när sommarlovet börjar undersöka om det finns plats i år2 på EK på de skolorna dit du vill byta och skicka frågan till rektorerna på de skolorna dit du vill byta.
    Mitt råd är alltså att du gör "allt på en gång".

    Vänligen
    ANNA