Sandra
    Hej,

    Jag är en 17 årig tjej som går naturvetenskaps programmet första året (Började om ett år i grundskolan pga sjukdom) Hittills har det varit riktigt tuff med matten och har börjat med fysik. Inser just nu att det kommer förmodligen inte gå särkilt bra för mig om jag fortsätter på natur eftersom jag har dyskalkeli (fick reda på det nyss)

    Jag har funderat på att byta linje till Humanistiska som inte finns på min skola. Är väldigt språkkunnig och är intresserad i kultur, historia osv. Nu när de är november, kan det vara försent att byta linje (t.o.m skola?)

    Vart ska jag vända mig till?
    • : Hej Sandra. Jag rekommenderar dig att du tar kontakt med din studievägledare på din skola. Studievägledaren tar då kontakt med mig och ger mig information angående din studieplan. Naturprogrammet och Humanistiska programmet skiljer sig åt och jag måste undersöka om det är möjligt för dig att byta.
    • : Det är också väsentligt vart du bor i landet. Det finns regler inom kommunen som man måste följa och det kan din studievägledare berätta mer om. Hoppas du hittar en bra lösning på ditt problem. Hälsningar Jeanette Green
    • Anna : Sandra bor i Jönköpings kommun. Jag vet det för att hon har skrivit så i sin kommentar /nedan/. :)

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!

    Det där med din dyslexi - får du hjälp av speciallärare? Det har du rätt till att få.

    Ang. byta - så gäller det att fråga på de skoIor där Humanistiska programmet ges, om de har plats och i så fall kan ta emot dig nu, i november.

    Under alla förutsättningar får du söka om till åk1 till hösten 2017.

    Du kan samtidigt som du söker till åk1 igen även fortsätta läsa nu på ditt nuvarande program, naturvetenskapsprogrammet och försöka få så många och så höga betyg du kan få. Sedan bedömer jag dina möjligheter som goda att byta efter åk1 och börja åk2 på ett nytt program och en ny skola - om du t.ex får gokänt betyg i matte 1c på NA tar du med dig det betyget in på HU och på så sätt kan påbörja åk2 på HU från hösten 2017 (jag kan inte lova dig att det blir så, men vi känner till många exempel när det löser sig på det sättet).

    Om du berättar i vilken deI av Sverige du bor, kan jag tipsa om vilka skoIor nära dig som erbjuder Humanistiska programmet.

    VänIiga häIsningar

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Inriktning Språk på HU finns även på Eksjö Gymnasiet>> och om du kan tänka dig läsa på den skolan, kan vi fråga även där - om de har plats och om de i så fall kan ta emot dig. På Inriktningen Språk >>på Humanistiska programmet måste man läsa obligatoriskt läsa LATIN. Det upplever vissa elever som ett "problem" då det är det "döda språket", eller Vetenskapens språk, kan man också säga men i viIket fall är inte Latin ngt. levande språk som talas som modersmål idag.

    • : De skulle va jätte bra
    • Ludmila : Hur går det, har du fått kontakt med en skola dit du vill byta? Fråga SYV håller tummarna för dig! Lycka till!
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan, SYV Kajsa bad mig att posta hennes svar till dig. Läs Kajsas svar här nedan:

    Hej!
    Vad roligt att du är intresserad av att läsa på Humanistiska programmet. Jag kan inte lova att det går att göra ett byte såhär lång tid in på terminen, men jag skulle gärna vilja ha kontakt med dig för att se om vi kan lösa det på något sätt. Mejla mig gärna på [email protected] alternativt ring mig på 0381 – 363 69.
    Hoppas att få höra från dig!

    Med vänlig hälsning
    Kajsa Roslund
    Studie och yrkesvägledare
    Eksjö Gymnasium
    Eksjö kommun
    Tfn: 0381-36369
    E-post: [email protected]
    Besöksadress: Läroverksgatan 8
    Postadress: 575 80 Eksjö

    Per Brahegymnasiets Rektor svarar så här:

    "Det finns plats men frågan är vilka ämnen du har med dig . Du måste ha två språk ett fortsättningsspråk och ett nybörjarspråk."