sonia
    Hej, jag går i Intraclass och jag kan inte längre hålla ut. Det är alldeles för hög tempo och jag mår psykiskt dåligt. Jag har alltid varit intresserad av teater men har tyckt att det inte är riktigt säker för framtiden men nu har jag bestämt mig att, ge det ett försök.
    Kan man byta från inter-class till Teater nu direkt, utan att vänta efter sommar?
    Eller det går inte alls att Byta?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sonia,
    det är rektor på Estetiska programmet som bestämmer i detta fallet. Om plats finns på inriktningen Teater, är det rektors beslut som gäller om hen kan ta in dig.
    Teater inriktning finns i Umeå på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/midgardsskolan
    och här är mailadress till rektor på estetiska programmet: [email protected] . Det är hans beslut som gäller vid byte. Du har rätt att söka till åk1, göra om hela valprocessen och du söker på dina "gamla" betyg från åk 9 och konkurrerar om utbildningsplats på samma villkor som de som går i åk 9 idag.

    Om det skulle visa sig att det inte finns någon plats på Teater i åk1 nu, kan du titta på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fridhemsgymnasiet
    och jag tänker här på Individuellt alternativ, läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    På Individuellt alternativ kan man kombinera studier med praktik eller anpassa 100 % studietakt så att man läser just vissa kurser som passar för dig att läsa just nu. Prata med kurator eller skolpsykolog på din skola. De hjälper dig ta kontakt med rektor på IM. Då är mitt förslag här att du byter till IM och samtidigt söker till Teater till nästa år.

    Önskar dig allt väl! Återkom längre fram och berätta hur det går!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV