William
    Hej! Jag har kommit in på både natur och teknik, men natur var mitt förstahandsval. Jag känner nu att jag verkligen inte vill gå natur, och vill byta till teknik. Är detta möjligt? Jag ska börja 1:a året på gymnasiet. Går det att pröva gå natur några veckor, och om jag inte trivs, byta till teknik? //William

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej William,
    jag tror du menar att du är Antagen på Naturvet.programmet men dina poäng "räcker" för att komma in på Teknik, som var ditt första val - för att det är väldigt-väldigt sällan man kan "komma in" på två gymnasiala utbildningar samtidigt /i undantagsfall: t.ex. om en utbildning är i den egna kommunen och den andra är i en annan kommun och det är två olika Antagningskanslier som hanterar ansökningar - då kan det bli så att får besked ANTAGEN till två olika utbildningar/. Om du fick besked "antagen" till båda programmen, får du välja vilket du vill gå.
    Jag tror, dock, att du fick besked "antagen" på Natur & nu vill byta till Teknik alt. vill prova gå några veckor på Natur och sedan ev. byta till Teknik.

    Om det finns lediga platser på Teknikprogrammet och du är behörig, kommer du in direkt.
    Om det inte finns lediga platser, kan Antagningskansliet i ditt län ställa dig i Reservkön. Tyvärr så spelar det ingen roll om du har mer poäng än de som fick besked Antagen. Nu kan man inte ta ifrån dem platserna.

    Ang. gå på Natur några veckor för att testa... så är det samma problematik: om alla platser på Teknik är upptagna, så kan de inte ta in dig. Det kan, dock, bli så att någon hoppar av från Teknik efter några veckor och det finns plats för dig - då kan du byta (om det inte har gått för lång tid och lärare gör bedömning att du kan "läsa ikapp" i de kurser som skiljer Natur & Teknik).

    Om jag har missuppfattat din fråga eller om du har flera frågor - får du hemskt gärna återkomma.
    Vänliga hälsningar & ha det bäst!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej William, jag vill komplettera ett svar som du tidigare fått från min kollega.

    I Luleå finns det två gymnasieskolor, som erbjuder Teknikprogrammet, se dem på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Lule%C3%A5&program=8&orientation=&variant=&sport=
    & kontakta båda för att få reda om det finns platser kvar.
    Till en fristående /privat/ gymnasieskola får du söka även utanför din egen kommun, men det kan bli långt och dyrt att pendla.
    För att slippa pendla, kan man läsa på distans på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium men tyvärr så erbjuds det inte alla program, utan bara fyra st. att läsa på distans. Teknik finns inte att läsa på distans. Natur, Ekonomi, Samhälle- och Humanistiska programmet finns på distans.

    Önskar dig allt väl & håller tummarna för att det löser sig för din del!
    Julia SYV