dav

    hej det är så att jag gått naturvetnskap i ett helt år nu och är väldigt missnöjd med mitt val och i ett tag ha velat byta till vård och omsorg jätte gärna,vill verkligen ha mer fördjupning om ämnen inom vården.Men undrar ifall jag byter från natur till vård och omsorg måste jag börja om eftersom,mitt tankesätt är ju att natur har de flesta behörigheterna till vård och omsorg ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dav!
    om du vill läsa mot examensbevis från VO måste du få med dig alla de obligatoriska yrkeskurser och de är spridda på alla 3 årskurser, därför kommer du med störst sannolikhet behöva läsa i 3 år. Det skulle bli otroligt bra om någon gymnasieskola kunde anpassa undervisning så att du skulle kunna koncentrera yrkeskurserna på 2 år. För det krävs att du: - kommer in på VO-programmet (bäst är det om du söker via gymnasieantagningen innan sista dagen i omvalsperioden); har godkända betyg från första och helst även från andra året på ett annat program, och att gymnasieskolan är villigt att vända och vrida på schemat för hela skolan för att du ska få möjlighet att läsa yrkeskurserna i snabbare takt. Detta skulle vara önskvärt och jag blir otroligt glad om du hittar den möjligheten men i praktiken är det mer eller mindre omöjligt. Hela skolan kan inte anpassa schemat till en elev, för att det finns många andra elever på samma skola - med andra behov.
    Mitt råd till dig är att du lägger ansökan till VO via gymnasieantagningen snarast, men absolut innan sista dagen i omvalsperioden men att du nu - under resten av läsåret - läser som vanligt och gör ditt bästa. Sedan, om du kommer in på VO, kan du bestämma att tacka Ja eller Nej till den nya studieplatsen. Du kan då också möjlighet att stanna på din nuvarande utbildning om du bestämmer dig för det.